Spring så fort du kan

Spring så fort du kan

Tittel: Spring så fort du kan (Ett sekund om gangen #2)

Forfatter: Sofia Nordin, oversetter: Lene Stokseth

Forlag: Mangschou

Dette her er bok to i serien Ett sekund om gangen, en dystopi som foregår i Sverige. Setting er at de fleste ble smittet og døde av en feber som herjet.

I denne boken er Ante hovedpersonen. Hedvig (hovedperson i første bok) og Ella finner Ante i skogen og tar ham med tilbake til gården de bruker som tilholdssted. Allerede i starten merket jeg at spenningen mellom Ante, Hedvig og Ella kunne by på utfordringer. Det er tross alt to jenter og en gutt, og de vet ikke om det er andre som har overlevd feberen.

Det blir introdusert to nye karakterer i denne boken; Nora (15 år) og lillebroren hennes Malte (7 år). Jeg likte Malte, selv om han er liten prøver han så godt han kan, og gjør seg tidvis bemerket. Nora syns jeg gjorde lite; med sine 15 år er hun faktisk eldst. Ante, Hedvig og Ella er alle 14 år. Etter min mening virket nesten Nora litt tafatt, bortsett fra at hun hang seg på Ella hele tiden.  Ella var den personen jeg likte minst, hun var naiv og evnet ikke å tenke fremover mot vinteren og hvordan de skulle overleve. Der var Ante og Hedvig noe helt annet, de så begge fremover og planla hvordan de skulle klare seg gjennom vinteren. Favorittepisoden i boken var nok vannpumpa.

Boken var grei, men jeg ønsket meg mer driv i historien. Bortsett fra slutten av boken, den gikk veldig raskt. Jeg skjønte jo at slutten kom, det var tross alt begrenset med sider igjen i boken, men slutten kom veldig brått likevel.

Bok tre i serien; er kom ut på svensk i 2015, og er ventet å komme på norsk høsten 2016 (mest sannsynlig i september en gang) 🙂

Legg igjen en kommentar

