Alt du kan ønske deg

Alt du kan ønske deg

Tittel: Alt du kan ønske deg

Forfatter: Linn T. Sunne

Forlag: Samlaget


Siri kan berre ikkje la vere å svare på meldingane frå Andreas, sjølv om ho er kjærast med Jens. Går det verkeleg an å gjere det slutt med nokon som har det vanskeleg, sjølv om ein eigentleg vil?


Denne boken er skrevet på nynorsk, noe jeg vanligvis ikke leser så mye av. Jeg leser stort sett på bokmål og engelsk; men burde lese mer på nynorsk for de bøkene jeg plukker opp liker jeg stort sett godt 🙂

Boken er bare på 110 sider, så den gikk ganske raskt å lese. Mesteparten av boken blir fortalt av Siri, men i noen av kapitlene er det Jens som forteller. Jeg likte denne fortellermåten fordi jeg følte at det gav historien mer fylde. Siden det er Siri som forteller mest, er det hun vi blir mest kjent med. Hun strever mye med tankene på forholdet hun har til Jens. Hun tar noen valg hun kanskje ikke burde tatt. Valg jeg ikke er enig i, men som er forståelige etter å ha lest Siri’s tanker om ting.

Jeg vil ikke røpe slutten, men jeg vil innrømme at boken ikke endte helt som jeg forventet og det liker jeg. Alt i livet er ikke alltid like enkelt og hyggelig, men det er virkelighetsnært og dramatisk. Det er ikke det at Siri er konfliktsky, men hun vil ikke risikere å gjøre Jens dårligere. Det er medfølelse og omsorg og frykt for en vanskelig situasjon. Når jeg var ferdig med boken startet jeg å tenke; hva ville jeg gjort i Siri’s situasjon? Svaret: jeg vet ikke, situasjonen er uansett en vanskelig en.

Jeg har tidligere lest Saiko av Linn T. Sunne, og jeg likte den godt. Det var det som gjorde at det var akkurat denne boken som ble med meg hjem fra jobb; et godt valg som anbefales 🙂

Legg igjen en kommentar

