Nemesis venter

Nemesis venter

Tittel: Nemesis venter (Nye verden #1)

Forfatter: Liv Eirill Evensen

Forlag: Omnipax


Det er år 3001 etter Gammaglimtet. Sebonia er All-verden, og Endetiden nærmer seg. Area har forsonet seg med tilværelsen, med Internatet der hun og alle de andre ungsebonittene må bo, og med dommen hun fikk fordi hun hadde påstått at «sprettpip kunne fly». Men hunder Sebonias stille overflate pågår en maktkamp på liv og død: kampen om sannheten.


En hel verden hvor alle lever av krabber og hirse? Ville trodd de etterhvert ville dødd av mangelsykdommer?

Jeg leser mye forskjellige bøker og dette føltes som en miks av fantasy, dystopi og science fiction. Historien var fasinerende, men det tok meg litt tid før jeg klarte å komme inn i historien. Jeg likte de små avbrekkene med informasjon fra Miljøbrigaden. Area gjorde seg godt som hovedperson. Hun var lydig (viktig i Sebonia), men likevel gjorde hun innimellom ting hun egentlig ikke skulle gjøre. Det snakkes hele tiden om Endetiden og Area får en viktig oppgave. Area får ikke bare en viktig oppgave, hun blir kjent med andre hun egentlig ikke har lov til å ha kontakt med.

I Sebonia er det Miljøbrigaden som styrer og de lager regler som passer dem. Likevel gjør folk som de sier og protesterer ikke. Antari og Ambrosa gir boken mer liv på hver sin måte. D-3 hadde jeg derimot ikke så mye til over for…

Gjennom hele boken er det små detaljer som minner meg om andre historier. Det er helt ok fordi historien i denne boken er likevel noe helt eget. Derfor er jeg glad for at bok nummer to i serien, «Drømmen om Neboria», er gitt ut. Det betyr at jeg snart skal lese fortsettelsen 🙂

Legg igjen en kommentar

