Tidsrosen

Basic CMYK

Tittel: Tidsrosen (Lansetrilogien #1)

Forfatter: Ørjan N. Karlsson

Forlag: Gyldendal

Tre lansedeler – to voktere – en tidløs ondskap.

Martin Sølvfoss og kompisen Cad har en liten «uenighet» med noen andre gutter de går på kostskolen Sankt Olaf med. Like etter får Martin vite at faren hans har forsvunnet på havet. Når Martin etter minnestunden til faren blir oppsøkt av en advokat som gir ham en konvolutt, begynner ting å skje. Heldigvis for Martin har han en god venn i skotten Cad.

Jeg begynner heldigvis å bli flinkere til å huske å lese overskriftene. Dermed klarer jeg fint å skille fortid og nåtid fordi det står i overskriftene.  Miksen er god og alt har en sammenheng, alt har en mening. Fortiden er stort sett slutten av 1944 og starten av 1945. Det er mye som foregikk under krigen som allmennheten ikke vet noe om…

Det er snakk om smarte og nysgjerrige ungdommer, men som vanlig i fantasybøker er ikke alt som det virker til ved første øyekast (eller andre for den saks skyld). Jeg hadde en følelse av at ikke alle var helt det de gav seg ut for, og jeg hadde litt rett (på en bra måte) 🙂

Det er mye som skjer i historien, men jeg syns likevel at den innimellom gikk litt sakte. Dette er første bok i det som skal bli en trilogi; og jeg følte at det var en del ting som skjedde i denne boken som satte gode premisser for hvordan neste bok kommer til å utvikle seg. Misforstå meg rett, jeg syns boken sluttet på et veldig godt sted, men kunne det vært noe mer action flere steder tidligere i boken? Jeg tror det hadde passet denne leseren bedre. Uansett, jeg gleder meg til å lese neste bok i serien når den kommer. (Ja, jeg vet at Tidsrosen nesten nettopp har kommet ut, men jeg vil likevel gjerne vite når neste bok kommer så jeg vet hvor lenge jeg må vente :p )

Legg igjen en kommentar

