A knight of the seven kingdoms

A knight of the seven kingdoms

Tittel: A knight of the seven kingdoms

Forfatter: George R. R. Martin

Forlag: Harper

Denne boken består av tre historier. Utgaven jeg leser har nydelige sort-hvitt illustrasjoner. Historiene i boken foregår omtrent hundre år før historien i A song of ice and fire. Jeg har sett tv-serien A game of thrones, men jeg har foreløpig ikke fått lest bøkene. De er tykke og jeg vet jeg kommer til å bruke lang tid på dem. Med andre ord, når  jeg endelig setter meg ned med de bøkene, vil jeg ha tid til å kose meg med dem.

The hedge knight Historien starter med at mesteren til Dunk dør. De var på vei til en turnering, og siden ikke Dunk har lyst til å bli en røver, lyver han og sier at han er en ridder for å selv kunne delta i turneringen. En plagsom liten guttunge ved navn Egg melder seg som følgesvenn og hjelper til Dunk. Dette er en herlig historie om å passe på andre, og stå opp for det en tror på. Selvfølgelig, siden det er Martin som har skrevet historien, og det er en turnering med hester, lanser og sverd, blir det litt blod og ikke alle kommer like hele ut av det. Underholdende og interessant.

The sworn sword Denne historien foregår et par år etter The hedge knight. Vi følger Dunk og Egg som nå jobber for Eustace Osgrey. Det er tørke, og Osgrey har en nabo The red widow som vil ha den lille elven for seg selv. Dette blir det selvfølgelig bråk av. Dunk er ikke den smarteste, men han lærer og utvikler seg. Det å lese om hvordan Dunk prøver å sjarmere en dame, vel, det gjøre hele denne historien 🙂

The mystery knight Historien foregår en stund etter The sworn sword. Dunk og Egg kommer nok en gang midt opp i noe de burde holdt seg langt unna. Også denne gangen er det lanser, sverd og blod. Litt for mye lanser og litt for mange navn etter min mening; jeg klarer ikke helt å holde de ulike personene fra hverandre.

Boken som helhet: Det ble noen ganger litt mange navn, og litt mye lanser. Vennskapet mellom Dunk og Egg fikk jeg derimot ikke helt nok av. Kunne faktisk tenke meg mer om det. Jeg likte boken, men det er ingen ny favoritt.

Legg igjen en kommentar

