Blodets galskap (Nattjegerne #1)

Blodets galskap

Tittel: Blodets galskap (Nattjegerne #1)

Forfatter: Elisabeth Øvreberg

Forlag: Fair forlag


Den unge, sangomsuste kamptrellen Eskil vinner sin frihet på én betingelse, å reise til den avsidesliggende øya Gaptul. Han reiser, men møter på ingen måte friheten. Derimot møter han NATTJEGERNE.


Helt i starten av boken minner den mest om en historisk roman, men det endrer seg kjapt til historisk fantasy. Dette er ikke en fantasy med vampyrer, trollmenn og drager, dette er historien om kamptrellen Eskil og de han møter på sin vei. Noen steder syns jeg boken var litt sakte, men det var nødvendig. Historien var brutal, rå, blodig og jeg ble helt oppslukt av den.

Jeg liker lengden på kapitlene i denne boken. Allerede i kapittel fire kommer Nattjegerne over Eskil. Eskil er vant til å drepe med sverd, men mot en vinterstorm har han lite å stille opp med. Alnedina klarer å overtale Snølin at de skal ta med seg den halvdøde halvguden til Gale-Åsa. Alnedina og Snølin er er avlet frem til å være sterkere, se bedre og være raske; deres folk har lysende røde øyne. Dette gjør at Alnedina mener at Eskil, med sine blå øyne, er en halvgud. Det er mye som skjer, og mye av det er brutalt. Folket Alnedina og Snølin ser ned på de svake, slosskamper og drap er en del av hverdagen deres. Alnedina har en bror, Varger, som ikke virker til å være like blodtørstig som de andre av deres folk.

Jeg likte flere av karakterene i denne boken, selv om jeg var sterkt uenig i hva enkelte av dem gjorde. Eskil stakkars prøver bare å kjempe seg fri; ikke lett for en trell. Folket Snølin, Alnedina og Varger hører til er ikke vant til følelser; de har ikke noe problem med å bli sinna, men det å bry seg om andre og det å elske ligger ikke for deres folkeslag. Likevel, det er enkelte scener i boka som bare var helt herlige. Jeg vil ikke risikere å røpe for mye, men det var noen vendinger i boken jeg ikke så komme.

Bak på boken står det heldigvis at forfatteren skriver på bok nummer to i serien, så jeg håper hun skriver raskt, for dette er en historie jeg må vite fortsettelsen på!

Nesten-SPOILER

Historien er som sagt brutal og blodig, så noen av tankene mine går til historien A song of ice and fire av George R. R. Martin…

One thought on “Blodets galskap (Nattjegerne #1)

Legg igjen en kommentar

