Oppsummering av leseåret 2015

Siste dagen i 2015, året har gått fort. Håper alle har hatt en fin jul 🙂

Jeg har stort sett hatt et veldig bra leseår, med unntak av september og oktober hvor jeg ikke leste så mye. Likevel har jeg klart å lese totalt 120 bøker i 2015, noe jeg syns er helt utrolig, en stor mengde bøker 🙂 Målet i starten av 2015 var å lese 120 bøker; det gikk med et nødskrik… 🙂

Jeg er generelt glad i lister, så jeg tenkte: hvorfor ikke lage meg en liten bokrelatert spørsmålsliste fra 2015 for å få snakket om noen bøker enda en gang? Det er enkelte bøker jeg tenkte på først på flere av spørsmålene jeg lagde til meg selv, men jeg ville ha variasjon i svarene mine. Derfor gav jeg meg selv lov til å skrive opp bøkene kun en gang hver.

Mannlige og kvinnelige favorittkarakter.

Mark Watney fra Marsboeren av Andy Weir fordi han har en tørr humor som jeg elsket og han gir aldri opp.

Luna fra Mind Games av Teri Terry fordi hun ikke var enig i alt samfunnet rundt henne sto for, og hun var selvstendig.

Serier: beste a) start; b) fortsettelse; c) slutt.

a) I morgen er alt mørkt: Brages historie av Sigbjørn Mostue.

b) Forbannet – bok 2 i Kire-serien av Tonje Tornes.

c) Evna – bok 3 i Ravneringene av Siri Pettersen.

Mest engasjerende bok og hvorfor.

På dette spørsmålet må jeg faktisk svare to ulike bøker fordi jeg ikke klarer å velge mellom dem. Janne Teller: Hvis det var krig i Norden – en liten og kort bok som viser livet på flukt fra krig; denne burde leses av mange og kan godt brukes som basis for diskusjoner. Amanda Maciel: Tease – en bok fra mobberens ståsted; viktig lesning som burde diskuteres.

Boken jeg mislikte mest og hvorfor.

Catch 22 av Joseph Heller – klarte aldri å komme inn i denne boken, så brukte ca to måneder på å lese den. Fant aldri meningen med denne boken; kan noen fortelle meg hvorfor den regnes som en klassiker?

Beste vennskap.

Faten og Rosalinn fra Du, jente! av Fatima Sharafeddine.

Beste fagbok.

Populær av Maya van Wagenen – en veldig underholdende bok (og en av kun to fagbøker jeg leste i 2015)

Beste fantasybok, krim, moderne (det som på engelsk kalles contemporary), tegneserie, klassiker. (føler jeg burde ha med noen flere genre her…men hvilke?)

Fantasy: Defy (Defy #1) av Sara B. Larson; Krim: The thousand dollar tan line (Veronica Mars #1) av Rob Thomas og Jennifer Graham; Moderne: The duff av Kody Keplinger; Tegneserie: The sandman av Neil Gaiman (jeg har bare lest de tre første, men de var så bra!) Klassiker: Wuthering Heights av Emily Brontë.

 

Håper alle andre også har hatt et leseår de er fornøyd med! (HUSK: det er ikke om å gjøre å ha lest flest bøker, men å ha fått noe ut av eller kost deg med de bøkene du har lest.)

Hvordan gikk leseåret 2015 for deg? Fortell meg om dine favoritter; har vi noen av de samme?

Legg igjen en kommentar

