Carry on

Carry on

Tittel: Carry on

Forfatter: Rainbow Rowell

Kilde: lånt på biblioteket

I boken Fangirl av Rowell, skriver hovedpersonen Cath på en fanfiction av Harry Potter. (For de som ikke vet: fanfiction er å skrive videre på andre historier; bøker, filmer, tv-serier; bruke de ulike karakterene, steder eller andre ting.) Cath’s hovedpersoner heter Simon og Baz; og Carry on er historien til Simon og Baz. Jeg likte boken Fangirl veldig godt, jeg syns det var en godt fortalt historie. Noe av grunnen til at jeg likte boken var fordi den har fanfiction som tema, tror det er første boken jeg har lest som omhandlet det. På den annen side, i Fangirl var jeg ikke stor fan av historien til Simon og Baz og endte derfor med å hoppe over mye av den biten.

Historien om Simon og Baz i Carry on derimot, den liker jeg godt. Selvfølgelig minner den meg mye om Harry Potter; tryllestaver, magisk skole, farlig monster ikke vet hvordan de skal tilintetgjøre, den utvalgte (Simon) osv. Det er mange år siden jeg leste Harry Potter, men jeg likevel ingen planer om å lese dem igjen. Jeg trenger ikke det; jeg leste jo nettopp Carry on 🙂 Dette er en morsom historie hvor Simon er helt uvitende om sin magi fra til rektoren på magiskolen kommer til han når han er elleve år og forteller ham om det. Simon har uendelige mengder med magi, men ikke alltid flink til å bruke den. Han og Baz deler rom; og de hater hverandre. Penelope, Simons venninne og Agatha, Simons kjæreste, er begge viktige for historien. Agatha minner meg om Hermione, Penelope minner meg om Ron, og Baz minner meg om Draco.

Carry on er en tykk bok, 522 sider, men jeg leste den ut i løpet av to dager. Boken var lettbent, men du så underholdende. Alle tingene en kunne kjenne igjen både fra Harry Potter og fra andre historier om «den utvalgte». Det var også en del referanser til populærkulturen generelt som jeg likte godt. Jeg vet ikke om jeg kan si noe mer uten å spoile historien; så jeg tror jeg avslutter med dette: Les boken, den er god underholdning og spiller på alle de kjente trekkene til mange ulike fantasyromaner. Dessuten, Rowells måte å beskrive personer og følelser på er etter min mening til å bli glad av 🙂

Legg igjen en kommentar

