Bienes historie

Bienes historie

Tittel: Bienes historie

Forfatter: Maja Lunde

Forlag: Aschehoug

Kilde: lånt på biblioteket


Bienes historie skildrer menneskenes første spede forsøk på å holde bier, via dagens landbruk til en fremtid hvor biene er døde. I bunnen ligger tre sterke historier om relasjoner mellom foreldre og barn, og om menneskenes sårbarhet.


I denne boken er det tre hovedpersoner fra ulike tidsepoker. Tao: Kina, år 2098, alle biene er døde; de driver håndpollinering for at frukt skal vokse på trærne. William: England, år 1852, bikuber er i startgropa. George: USA, år 2007, starten på CCD (Colony Collapse Disorder). CCD er at alle biene i en kube plutselig dør, men ingen er sikre på hvorfor.

Denne boken har blitt skrytt opp i skyene, og jeg ble dermed nysgjerrig. Jeg hadde en bestefar som drev med bier og jeg vet hvor mye han brydde seg om dem og hvor godt vare på dem han tok. Desverre følte jeg ikke helt at boken levde opp til forventningene mine. Noe av dette er nok på grunn av alt skrytet den hadde fått. Misforstå meg rett, jeg syntes boken var en god historie som var godt skrevet, men for meg var den ikke helt fantastisk.

Forfatteren har klart å holde stemmene til de tre hovedpersonene ulike, slik at de hadde hver sin distinkte stemme. Selv om det tok meg litt tid, tror jeg at jeg vet hvorfor jeg liker William sin historie best: Biene har ikke begynt å dø. William starter som en ganske kjedelig person som er sliten av livet. Han er blitt skuffet på et vis som har gjort at han lider av melankoli og ligger i sengen hele dagen uten å gjøre noe. Dette er noe som endrer seg, og han får en fornyet interesse for bier når han står opp av sengen. Hans liv er uansett langt fra mitt liv, siden han lever i 1852. Verden så annerledes ut på den tiden.

Georges historie er ikke så langt unna. CCD er noe som skjer i verden i dag. Selv om hans historie foregår i 2007, er det skremmende med CCD noe de fremdeles ikke har funnet ut av. Dette skremmer meg, og gjør at jeg ikke klarer å nyte den delen av historien på samme måte som jeg koser meg med Williams historie. William har flere barn, men han er ikke best på kommunikasjon med dem (bortsett fra datteren Charlotte). George har bare en sønn, men kommunikasjon er likevel dårlig (for å si det mildt). Denne biten av historien er det lite håp i; både på grunn av CCD, men også på grunn av forholdet mellom George og sønnen.

Tao er veldig fjern fra meg. Hun håndpollinerer frukttrær fordi det ikke finnes bier lenger. Hun har en mann og en sønn. Det skjer noe med denne sønnen som gjør at Tao gjør ting hun vanligvis ikke ville gjort. Selv om denne delen av historien føltes fjern for meg, gav den meg likevel et kaldt grøss. Tenk om alle biene faktisk forsvant? Hva skulle vi gjort?

Tittelen på boken; Bienes historie, gjorde nok at jeg forventet meg mer om biene enn det var i denne boken. Jeg følte at boken var mer for de tre hovedpersonene, og at biene bare var en måte å binde de sammen på. Jeg er glad for at boken har fått mye oppmerksomhet, det er mange som ikke tenker over hvor mye biene betyr, og som kanskje heller ikke hadde hørt om CCD før. Om denne boken kan føre til at flere blir oppmerksomme på disse temaene, er det godt nok for meg! 🙂

 

Legg igjen en kommentar

