Dronningen av Tearling

Dronningen av Tearling

Tittel: Dronningen av Tearling (The queen of the Tearling #1)

Forfatter: Erika Johansen; oversetter: Lisa Vesterås

Forlag: Bazar

Kilde: lånt på biblioteket


Det var en gang at menneskene seilte bort fra en døende verden for å etablere et nytt land, uten moderne teknologi. 300 år senere er dette samfunnet delt opp i fire nasjoner: Tearling, Cadare, Callae og mektige Mortmesne. Mortmesne regjeres av en ond dronning, som bare venter på sjansen til å invadere Tearling, igjen.

19 år etter dronning Elyssa av Tearlings død, blir datteren Kelsea Raleigh hentet ut fra skjulestedet sitt og eskortert til hovedstaden for å ta sin rettmessige plass som dronningen av Tearling. Kelsea må gjennom en ilddåp som enten vil gjøre henne til en legende – eller utslette henne.


Kelsea er en en interessant hovedperson; hun vet hun skal bli dronning, men hun vet ufattelig lite om historien til landet hun skal regjere. Dette er fordi de som oppfostrer henne har lovet å ikke si noe. Kelsea er dessuten en lesehest 🙂 Hun er både forberedt på å bli dronning og ikke forberedt i det hele tatt. Hun er blitt opplært til å tenke selvstendig, men likevel kommer mange av tankene hennes fra de to som oppfostret henne.

Boken er dramatisk, og noen ganger brutal. Beskrivelsene er gode, og politikken er spennende. Den er på 433 sider, men det går likevel ganske raskt å lese dem (i alle fall leste jeg dem raskt fordi jeg likte historien). Jeg ble forvirret enkelte ganger når Europa og Amerika ble nevnt fordi jeg tenkte at dette var fantasy, og at alt var oppdiktet. Menneskene i denne boken er etterkommere av folk som seilte vekk fra verden som vi kjenner den, og lever nå i et samfunn som etter min mening minner om et middelaldersamfunn uten teknologi; men med litt magi. Hvor er egentlig denne verden de er i siden de dro fra Amerika og Europa? Hvorfor har ikke noe av teknologien overlevd? Hvorfor er bøker forbudt?

Som dere skjønner sitter jeg med mange spørsmål; men det har heller med verdensbyggingen å gjøre. På den annen side, disse spørsmålene har ikke egentlig noe å si for historien; jeg bare godtar prinsippene den er bygget, og så er det helt ok for min del 🙂

Jeg syntes språket var godt å lese. Det var riktignok en ting som irriterte meg litt med denne boken; stort sett var kapitlene veldig lange. For meg er dette et problem, da jeg ikke liker å stoppe midt på en side; men vil lese ut kapittelet jeg holder på med… Dette er første boken i en serie; og jeg gleder meg til neste bok (Invasjonen av Tearling) som skal komme på norsk våren 2016. Jeg skal lese den boken også!

Legg igjen en kommentar

