Hvis det var krig i Norden

Hvis det var krig i Norden

Tittel: Hvis det var krig i Norden

Forfatter: Janne Teller

Kilde: lånt på biblioteket

Denne boken hørte jeg om på Ungdomsbokgilde 2015 i Larvik. Jeg fikk umiddelbart lyst til å lese den, men samtidig tenkte jeg at jeg helst ville slippe det. Det kan høres rart ut, men om en tenker over tittelen på boken…

Boken er formet som et pass; har akkurat samme størrelse og tykkelse. Teksten er lagt opp på en måte som gjør leseren til hovedpersonen i boken. Dette er en bok som burde leses sakte for å la innholdet virkelig synke inn. Dette er en bok som sikkert kan passe ypperlig til diskusjoner. Hva ville du gjort om du plutselig var flyktningen? Tenker du egentlig over hva flytningene som kommer hit gjennomgår? Tar du imot flyktningene med åpne armer, eller er du mer kritisk?

I etterordet i boken står det at essayet ble opprinnelig skrevet i 2001, men med stadig nye kriger og kriser i hele verden, er den fremdeles aktuell. Desverre.

Jeg likte at teksten fikk meg til å tenke, at den prøvde å sette meg i noen andre sine sko for en liten stund. Jeg er glad for at det som blir beskrevet i boken ikke er min virkelighet, men den er virkeligheten for mange. Det gjør at boken har en bismak, men likevel på en god måte.

Legg igjen en kommentar

