Forbannet (Kire #2)

Forbannet

Tittel: Forbannet (Kire #2)

Forfatter: Tonje Tornes

Forlag: Gyldendal

Kilde: kjøpt selv; boken ble signert under Fantasyturneen 2015 🙂

Forbannet er bok nummer to i Kire-trilogien; Hulder er bok nummer en. Før jeg leste Forbannet leste jeg derfor Hulder for å ha første delen av historien friskt i minne. Når jeg leste Hulder første gang syntes jeg det var en helt grei bok, men ved andre gangs lesing likte jeg den mye bedre. Ikke spør meg om hvorfor, for jeg kan ikke forklare det. Jeg var selvfølgelig spent på om Forbannet var like bra som første bok. Veldig ofte er det jo sånn at bok to i en trilogi ikke er like bra som en’ern. Det «problemet» hadde ikke Forbannet. Etter min mening var faktisk Forbannet bedre enn Hulder.

Jeg likte utviklingen til hovedpersonen Erik. Han hadde omsorg både for vennene og moren; og ikke minst for hulderjenta Flora. Erik er definitivt en tenåringsgutt, men han vokser mye på alt som skjer med han, med vennene hans og alt annet rundt dem. Han har sine øyeblikk med tanker, spesielt om Flora og hvordan han forestiller seg henne. Dette er noe han gjør ofte; og han har et stort ønske om å se henne uten alle klærne hun lager fra skogen. Jeg så et sted hvor det ble bemerket at Erik ofte var kåt og tenkte på Flora i de baner; dette ble nevnt som noe negativt 😦 Hvorfor? Erik er en tenåringsgutt som er forelsket i en hulderjente; et vesen som er kjent for å forføre folk; så det er nesten rart at det ikke blir mer av det :p Med andre ord; hvordan Erik oppfører seg mot Flora, hvordan han tenker om henne, men også hvordan han er mot vennene sine (og noen ganger Flink) gjør Erik til en veldig realistisk tenåringsgutt etter min mening.

Det at Lena fikk en større del av boken likte jeg veldig godt! Jeg syns hun er en fasinerende karakter. Tvillingene derimot; etter min mening helt greie og de er nødvendige for historien, men jeg stiller meg likevel ganske likegyldig til deres karakterer. Siden Erik har distansert seg noe fra dem, gjør jeg tydeligvis det samme. Misforstå meg rett, jeg er nysgjerrig på dem, men jeg er mye mer nysgjerrig på Flink. Hvilken rolle har han egentlig i all denne galskapen?

Nok en gang er norsk folketro og dagens samfunn blandet sammen på en morsom måte. Kanskje Erik snart burde skaffe seg fasttelefon siden mobilen stadig ikke fungerer? Hvordan har alle de ulike skapningene klart å holde seg så i skjul? Om de andre karakterene i boka hadde hatt mer fantasi; hadde de klart å se de ulike skapningene?  Mens Hulder hadde 269 sider, har Forbannet 337 sider. Det er faktisk en god forskjell, og den gjorde Forbannet godt. Etter min mening hadde boken en god flyt i historien, og den slutten….

Bekymringen min nå er at siden boken nettopp har kommet ut, kommer det til å bli en stund til neste bok kommer ut. Jeg håper inderlig ikke det tar like lang tid som forrige gang; Hulder kom ut i 2013, og Forbannet nå i 2015… Jeg krysser fingrene og håper at neste bok ikke drøyer lenger enn til neste år… 🙂

Legg igjen en kommentar

