Vi er molekyler

Vi er molekyler

Tittel: Vi er molekyler (org. We are all made of molecules)

Forfatter: Susin Nielsen; oversetter: Tonje Røed

Forlag: Aschehoug

Kilde: lånt på biblioteket


Tretten år gamle Stewart er genial, men sosialt analfabet. Fjorten år gamle Ashley er superpopulær, men ikke så skolesmart. Når Stewart og faren hans flytter sammen med Ashley og moren hennes, er de plutselig i samme familie. Stewart prøver å være 89.9 prosent lykkelig over forandringen, mens Ashley er 110 prosent forbanna.

De er totale motsetninger, men har én ting felles: De er – som alle andre – laget av molekyler.


Jeg innrømmer med en gang at jeg var skeptisk til denne boken, bakside-teksten gav meg ikke følelsen av at den var en helt «meg» bok. Det var dermed litt tilfeldig at den ble med meg hjem fra jobb. (jeg jobber på biblioteket – hvor jeg låner masse bøker…) Noen ganger er jeg glad for tilfeldigheter, og dette er en av de gangene. Dette var en herlig bok som i tillegg klarte å få meg til å le høyt flere ganger 🙂

Boken starter med at vi møter nerden Stewart, han har ønsket seg en A4 familie hele livet; mor, far, Stewart selv og en søster. Vel, livet blir ikke alltid som en ønsker med en gang. Moren til Stewart fikk kreft og døde, og da var det bare Stewart og faren igjen. Livet kan det med overraskelser, så faren til Stewart ble sammen med moren til Ashley, og nå skal faren og Stewart flytte til dem. Så drømmen om A4-familien Stewart hadde blir med ett litt mer virkelig. Stewart er en smarting; bortsett fra i det sosiale liv, der er han ikke akkurat best…

Ashley er desverre ikke så smart, men hun er til gjengjeld veldig populær på skolen. Hun er mildt sagt fly forbannet når Stewart og faren flytter inn; det at faren hennes (som er homofil) fremdeles bor i «ekstrahuset» i hagen til hun og moren gjør ikke livet hennes lettere. Dette med faren er det dessuten ingen av vennene til Ashley som vet om. Hun vil ikke risikere å rykke nedover på den sosiale rangstigen, og slike hemmeligheter må derfor holdes hemmelig.

Stewart og Ashley kommer ikke overens, men når kjekkasen på skolen, Jared finner ut av Stewart og Ashley bor i samme hus blir det fart på sakene. Jared er noe for seg selv, og Ashley er oppover ørene forelsket. Dette til tross for at enkelte stusser over noen ting.

Stewart er en fornøyelig karakter, mens Ashley er ganske ufordragelig. Jared, vel, han vil jeg si minst mulig om!

Tittelen gir mening når en leser boken, og jeg kan røpe at Stewart er fyr mange burde sette pris på. Boken tar dessuten opp et par temaer som kan gi gode diskusjoner (Homofili og Stopp). En bok jeg hadde vanskelig for å legge fra meg når jeg hadde startet på den (derfor leste jeg den ut på en dag), og som jeg koste meg med hele veien 🙂

Legg igjen en kommentar

