Stardust

Stardust

Tittel: Stardust

Forfatter: Neil Gaiman

Kilde: lånt på biblioteket


At the dawn of the Victorian era, life moves at a leisurely pace in the tiny town of Wall – named after the imposing stone barrier which separates it from a grassy meadow. Here in Wall, young Tristran Thorn has lost his heart to the beautiful Victoria Forester. But she is cold and distant, as distant as the star she and Tristran see fall from the sky one crisp October evening. For the coveted prize of Victoria’s hand, Tristran vows to retrieve the fallen star and deliver it to his beloved. It is an oath that propels him into a world that is dangerous and strange beyond imagining…


Denne boken har jeg hatt lyst til å lese lenge (og til å se filmen), og da passet det utrolig bra at lesesirkelen jeg er med i skulle lese denne. Hvordan jeg skal yte denne boken rettferdighet er jeg litt usikker på. Det var en herlig og søt bok. Jeg leste den på engelsk, men det var desverre noen ord jeg ikke kunne (og jeg var for lat til å slå de opp…), men jeg fikk jo med meg historien 🙂

Første inntrykk av denne boken var en fantasifull historie, men jeg følte at hovedpersonen, Tristran, var en smule flat. Han var helt opphengt i å få med seg stjernen hjem, men tenkte ikke over stjernens følelser om det å skulle bli brukt som en gave. De ulike karakterene vi møter gjennom boken, både de som hjelper Tristran og de som har egne mål i tankene, var morsomme å møte på. Det var selvfølgelig noen jeg likte bedre enn andre, for eksempel treet som hjelper Tristran.

Boken er en eventyrfortelling for voksne. I lesesirkelen var vi enige om at historien var god, og alle likte faktisk boken (noe som ikke skjer for alle bøkene…). Følte ikke det var mest å diskutere i denne boken. Det som kanskje kunne vært snakket om (og som ble tenkt på dagen etter) var stjernens betydning i historien; at hun representerte håp på ulike måter. Et annet ønske med boken var at den kunne gjerne snakket mer om disse brødrene; spesielt spøkelsesvariantene som satt i vognen.

Til neste lesesirkel skal vi lese Haruki Murakami: 1Q84 bok 1. Jeg har aldri lest noe av Murakami før, så er spent på det. Kommer jeg til å bli hekta og få lyst til å lese bok to og bok tre også?

Legg igjen en kommentar

