Diskusjon: Seriefrustrasjon

Bokserier; trilogier; frittstående oppfølgere; duologier; «companion-novels» (fant ikke noe godt norsk ord); «ekstra»-bøker osv.

Jeg leser en del bøker (ikke noe sjokk der), mange av disse hører til serier av ulike slag. For å holde en viss orden på de engelsk seriene, bruker jeg en nettside som heter FictFact. For meg er det en side som er veldig enkel og bruke, og jeg får full oversikt over serien; også hvor mange prosent av serien som er lest 🙂 Jeg tror jeg ønsker meg en lignende side for norske serier. Jeg bruker også Goodreads mye, og den siden er grei for å finne ut hvilke bøker som hører til en serie, men for meg er FictFact bedre for å ha oversikt over serielesingen min.

Når det gjelder min egen blog forsøker jeg å alltid skrive om boken jeg skriver om hører til en serie og hvilket nummer i serien den er. Frustrasjonen min kommer derimot i forhold til mange av de andre bokbloggene jeg følger. Utrolig mange av dem skriver ikke om boken hører til en serie. Noen av dem nevner helt nederst, etter at omtalen av boken er slutt, at den er bok nummer X i en serie. Eller så skriver de på slutten av posten at det var en bra oppfølger av X bok (og nevner ikke engang hvilke nummer i serien den er). Noe av grunnen til at jeg blir frustrert av det er jo at jeg liker å lese en serie i riktig rekkefølge. Når jeg da har lest en omtale og finner ut av de skriver om bok nummer to i en serie; og jeg innser at de har «spoilet» bok en for meg; blir jeg ikke så veldig fornøyd 😦

Jeg skal ikke nekte for at selv om jeg prøver, har jeg sikkert klart å spoile noen bøker som er påfølgende bøker i en serie; men jeg tenker i mitt stille sinn at jeg har i det minste, i starten av bloggsposten sagt at det er nummer X i serien.

Spørsmålet blir; kan jeg føle at min frustrasjon er «rettferdig»? Jeg har ikke mulighet til å alltid vite om en bok hører til en serie, og ikke er den første boken i en serie. Med tanke på hvor mange bøker som kommer ut hver dag (!) er dette en umulig oppgave.

Hva mener dere om serier og det å opplyse hvilket nummer i serien en bok er? Blir dere frustrert eller er dere ikke så nøye på det? Hvordan gjør dere det? Merker dere at boken dere skriver om hører til en serie? For de som merker serier; gjør dere det i starten eller på slutten av en bloggpost?

Legg igjen en kommentar

