Ravneringene #3: Evna

Evna

Tittel: Evna (Ravneringene #3)

Forfatter: Siri Pettersen

Forlag: Gyldendal

Kilde: kjøpt


Hirka forbereder seg på å møte det rådende huset i en kald, hierarkisk verden der forakten for svakhet regjerer. Motvillig aksepterer hun sin skjebne, i håp om å holde Rime i live og Ymslanda trygt. Men de likfødtes tørst etter Evna er altoppslukende, og Hirka innser at krigen hun ville stanse er uunngåelig. En innsikt som snart vil forandre alt hun har trodd på og kjempet for.


Før jeg leste Evna, leste jeg Odinsbarn (Ravneringene #1) og Råta (Ravneringene #2) om igjen. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde, fordi for meg gav det historien mer helhet. Jeg har nå kjøpt alle tre bøkene, og siden Gyldendal har en fantasyturnee gående, har jeg møtt Siri Pettersen, Tonje Tornes og Ørjan Karlsson. Jeg kjøpte likegodt bøkene til Tornes (Hulder og Forbannet; Kire-serien #1 og #2) og Karlsson (Tidsrosen; Lansetrilogien #1) også. Siden disse menneskene er fantastiske, har jeg nå fått alle disse bøkene signert 🙂 (og ja, jeg ble litt starstruck av Pettersen) Det å høre dem snakke om bøkene sine og skriveprosessen og litt utenom var utrolig underholdene. De er alle tre veldig gode til å snakke for seg, men det som gjorde det så bra var samspillet mellom dem når de ble intervjuet av Nina Aalstad (ubok.no).

Så til Evna; hva skal jeg si? bortsett fra at jeg elsker hele trilogien. Dette var en helt fabelaktig slutt på en fantastisk trilogi. Innser at jeg nok «må» lese Evna om igjen, for jeg husker ikke alt. Hirka har vokst mye i løpet av de tre bøkene, og jeg liker henne stadig bedre. Rime er fortsatt seg selv, om enn i en voksnere utgave. Det var spennende å bli kjent med nye personer og lære om Umpiri.

Jeg vil ikke spoile boken for noen, men vil bare si at den er absolutt verdt å lese. Den er ikke for de yngste leserne, den er ikke forbeholdt ungdom, den er for alle som liker en godt oppbygd historie med gode karakterer som utvikler seg på både forventede og uforutsette måter. Det er politikk, vennskap, kjærlighet, stolthet, ære, rett og slett det meste, men vevd sammen på en måte som gjør at det føles veldig naturlig.

Jeg har gitt alle tre bøkene fem stjerner på Goodreads, grunnen til at de ikke har fått fler er fordi skalaen bare går til fem stjerner. Anbefaler serien på det varmeste!

2 thoughts on “Ravneringene #3: Evna

Legg igjen en kommentar

