The sandman #3: Dream country

Dream country

Tittel: The sandman #3: Dream country

Forfatter: Neil Gaiman, illustrert av: Kelley Jones, Charles Vess, Colleen Doran og Malcolm Jones

Kilde: lånt på biblioteket

Dette er den tredje boken i serien The sandman av Neil Gaiman. The sandman er en veldig kjent tegneserie, jeg har lest den på engelsk (finnes den på norsk?). Dream country består av fire historier.

Den første historien i boken heter Calliope; hun er en av de ni musene. Hennes historie er hennes kamp for å bli fri. Hun har vært fanget av forfattere i mange år for å gi dem historier.

Den andre historien i boken er A dream of a thousand cats. Vi får høre historien om hvordan en katt fant kjærligheten og fikk kattunger, men disse ble drept av eierne. Katten har så en drøm hvor hun får vite at verden en gang var annerledes. Hun vil endre verden tilbake til den andre verden som en gang var. Hun vet at håpet er viktig, og at en aldri kan gi opp håpet.

Den tredje historien i boken er A midsummer night’s dream. Denne tegneserien spiller på skuespillet av samme navn av Shakespeare. Jeg likte godt tegningene og historien i denne boken, men det er umulig for meg å sammenligne med skuespillet selv fordi jeg har aldri hverken lest eller sett det spilt. (kanskje jeg burde gjøre noe med det?)

Den fjerde historien i boken er Facade. Dette er nok den historien jeg likte best i denne boken. Karakteren Death møter på en dame som var menneske, men nå er hun noe mer, noe annet. Rainie som damen heter, forstår raskt at Death ikke er som alle andre. Rainie ønsker å dø, men vet ikke hvordan det skal gå til.

Jeg har ikke lest eller skrevet om mange tegneserier. Noe av det er fordi jeg ikke leser så mye av det, en annen grunn er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gjøre det på en god måte. Hvordan skrive om tegneserier på en rettferdig måte? Jeg mener, det er tekst, men det er også bilder, og et samspill mellom tekst og bilde som i alle fall jeg syns er vanskelige å beskrive på en god måte. En ting er i alle fall sikkert, jeg liker The sandman, og har et stort ønske om å få lest alle sammen i serien! 🙂

Legg igjen en kommentar

