Smakebit: Ravneringene og November-lesing

I dag blir det to ting i samme blogpost; det er søndag og det er 1. november. På søndagene er jeg stort sett med på:

En smakebit på søndag

En smakebit på søndag som er et meme som er opprettet av Flukten fra virkeligheten. Den første i hver måned har jeg også fått den vanen med at jeg legger ut hva jeg ønsker å lese den kommende måneden.

Siden siste boken i trilogien Ravneringene av Siri Pettersen (endelig) har kommet ut, feirer jeg det med en liten smakebit fra hver av de tre bøkene (selv om jeg ikke har rukket å har startet på Evna).

Hirka kjente av smilet vokste bredere og bredere. Ravnetale! Ramoja hadde lært henne ravnetale! (Odinsbarn s. 127)

Jeg liker at de har bibliotek i Ymslanda (og «beviser» at vi trenger bibliotekarer, det er fort å gå seg vill i informasjonen):

Rime gikk langs hylleradene i biblioteket, på jakt etter svar. Det slo ham at om man ville skjule Rådets hemmeligheter, så trengte man ikke gjøre annet enn å plassere dem her. I full offentlighet. Det ville likevel ta mannsaldre å finne dem. (Råta s. 35)

Evna har jeg ikke rukket å begynne på, men ville ha med en liten smak, de hører jo sammen de tre 🙂

Damayanti hadde sagt han kom til å finne dem her. Hun hadde også sagt at dette handlet om ham. (Evna s. 7)

Det var dagens smakebiter, nå over til hva jeg har lyst til å få lest i november.

Selv om jeg har lest Odinsbarn og Råta før, vil jeg lese de om igjen før jeg leser Evna, alle sammen av Siri Pettersen.

Odinsbarn Råta Evna

Seed Seed av Lisa Heathfield: ungdomsroman om det å leve i en sekt, for så å begynne å stille spørsmål; denne har jeg hatt liggende på vent en stund, så nå må jeg vel klare å få lest den?

Stardust Stardust av Neil Gaiman: skal leses til lesesirkelen jeg er med i, så må være ferdig før fredag 20. november.

Steinvokteren Steinvokteren (Amuletten #1) av Kazu Kibuishi: tegneserie jeg har vært nysgjerrig på en stund; den kommer med spenningsgaranti!

Nimona Nimona av Noelle Stevenson: tegneserie jeg har hørt bare positive ting om på BookTube.

Rød dronning Rød dronning av Victoria Aveyard: fantasy, høres spennende ut, og har fått leseeksemplar via jobben (! – får vanligvis ikke dette, tror de heller sender til ansatte i bokhandlere enn i bibliotek)

Vi er molekyler Vi er molekyler av Susin Nielsen: høres ut som en søt bok, de liker den på Ubok og der pleier de å ha god smak 🙂

Er det andre som har lest bøkene jeg ønsker å lese; hva syns dere om dem?

15 thoughts on “Smakebit: Ravneringene og November-lesing

  1. Stardust er SÅ fin 🙂 Men så er også Neil Gaiman en av mine favorittforfattere. Jeg er også veldig glad i Kazu Kibuishis tegneserier. Serien Flight fikk jeg til jul i fjor. Jeg har lest alle tre Ravneringene bøkene. De er også meget bra 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

    Lik

  2. Tack för smakbiten! Första boken står i hyllan och väntar på att bli läst, började på den vid ett tillfälle men det var inte rätt så någon gång ska jag ta nya tag med den. 😉

    Lik

Legg igjen en kommentar

