Filmfredag: Søstrene Boleyn

Søstrene Boleyn

Tittel: Søstrene Boleyn (org. The other Boleyn girl)

Medvirkende: Natalie Portman, Scarlett Johansson og Eric Bana

Filmen handler om Mary og Anne Boleyn, og deres forhold til kong Henrik 8. Filmen var god underholdning, men ikke akkurat historisk korrekt. Noe som etter min mening er litt synd, tenk så kjekt, å lære historie samtidig som en ser på film?

Portman og Johansson som henholdsvis spiller Anne og Mary Boleyn var etter min mening veldig gode i denne filmen. Enkelte av familiemedlemmene deres, spesielt onkelen, var jeg ikke videre begeistret for. Misforstå meg rett, skuespillerne gjorde en god jobb, men det var ikke akkurat hyggelig folk de skulle forestille. Det som betydde noe på den tiden var status og penger.

Selv om jeg syns den typen kjoler som ble brukt i filmen ser fantastiske ut, er jeg veldig glad for at jeg ikke levde på den tiden. Tror nok jeg hadde blitt slukt levende med hud og hår. For å holde deg i livet på den tiden måtte du kunne snakke for deg uten  å egentlig snakke så mye. Jo høyere opp i systemet du kom, jo høyere fall kom det til å bli, og ofte mer dødelig.

En annen ting med denne filmen er at deler av den minner meg om episoder fra TV-serien Game of thrones basert på bokenserien A song of ice and fire av George R. R. Martin. Jeg har ikke lest bøkene, men jeg har sett alle episodene av serien, den er også utrolig bra. (En eller annen gang håper jeg at jeg også rekker å lese bøkene 🙂 )

Det er lenge siden jeg har sett denne typen film, men er glad jeg nå har gjort det igjen. Jeg syns det var en god film som jeg er glad for å endelig ha sett 🙂

Legg igjen en kommentar

