Smakebit: Kjære datter

En smakebit på søndag

En smakebit på søndag er et meme som er opprettet av Flukten fra virkeligheten.

Våknet til strålende sol i dag, og får jo en ekstra time siden klokken stilles 🙂 Jeg jobber på et bibliotek med søndagsåpent, så en del av dagen i dag går med til å være på jobb. Satser på passende mengde folk som ønsker boktips 🙂

Dagens smakebiter kommer fra boken Kjære datter av Elizabeth Little. På forsiden av denne boken står det «beste krimdebut i 2014 – The national post», så jeg har store forventninger. Boken er oversatt av Geir Uthaug og kom ut på Cappelen Damm i 2015.

Kjære datter

Sommeren 2003 ble Jenkins’ mor funnet død i sitt hjem i Beverly Hills. Jenkins, som aldri hadde lagt skjul på sitt vanskelige forhold til moren, ble arrestert senere samme dag. Etter rettssaken som pågikk en måned og krevde to ukers juryarbeid, ble Jenkins dømt til livsvaring fengsel for overlagt drap. Hun hadde på seg en Alexander McQueen-kjole da hun mottok dommen.

I september 2013 ble Jenkins løslatt som resultat av mistanken om bevismanipulasjon ved Los Angeles-distriktets kriminaltekniske laboratorium. Det er ikke kjent hvor hun nå oppholder seg.

Jeg har foreløpig ikke kommet så langt i boken og er dermed usikker på hva jeg syns om den. Det er en del ting jeg stusser på, men det gjør hovedpersonen også:

Det er så sin sak å tviholde på at man er uskyldig når så mange mennesker er overbevist om at man ikke er det. Det er helt umulig når du ikke er sikker på noe lenger – annet enn det fryktelige, ugjendrivelige faktum at du ikke hadde vært særlig glad i din egen mor.

Jeg kan ikke påstå at hovedpersonene er en upålitelig forteller, hun innrømmer jo selv at det er ting hun ikke har helt oversikten over…

Boken har fått en del strålende omtaler, men på Goodreads er meningene delte, så jeg er spent på hva jeg kommer til å synes om boken når jeg har lest den ferdig.

Er det andre som har lest boken? Hva er i så fall deres meninger om den?

12 thoughts on “Smakebit: Kjære datter

  1. Jeg har ikke lest boka, og vet ikke om det er noe for meg, med en haug bøker i ventehylla, Men skal bli fint å lese om hva du mener når den er lest ferdig. Takk for smakebiten og god søndag på jobb!

    Lik

Legg igjen en kommentar

