Golden son (Red rising #2)

Golden son

Tittel: Golden son (Red rising #2)

Forfatter: Pierce Brown

Kilde: lånt på biblioteket


For seven hundred years, my people have been enslaved without voice, without hope. Now I am their sword. And I do not forgive. I do not forget. So let them think they own me. Let them welcome me into their house, so I might burn it down.

Hic sunt leones.


Det er en stund siden jeg leste første bok i dette som skal bli en trilogi, så jeg var som vanlig når det skjer, litt forvirret i starten av boken. Jeg har lest begge bøkene på engelsk, men de er oversatt til norsk av Torleif Sjøgren-Erichsen og blir utgitt på Aschehoug forlag. Jeg var veldig begeistret for Red rising når jeg leste den 🙂

Golden son var en god historie som var godt fortalt, men det var mye politikk og etterhvert krig. Jeg syns det var vanskelig å huske hvilke farger som gjorde hva, men siden det var en liste over fargene og hva de gjorde helt først i boken, gikk det greit (selv om det å bla dit hver gang ble litt irriterende). Boken er på 442 sider, men kunne gjerne vært noe kortere? Jeg brukte en stund på å komme inn i denne boken, men slutten gikk forholdsvis greit. Jeg syns det var interessant å se hvordan Darrow utviklet seg, både personlig og hvordan han tok til seg samfunnsnormene rundt seg.

Krigen som etterhvert utspilte seg i boken var helt greit, den var viktig, men ikke for detaljert og langvarig. All politikken i boken derimot, jeg tror nok det var det som gjorde at jeg ikke likte denne boken så godt. Det er vanskelig å endre folks tankesett, og politikken foregår på sin egen måte. Det var som sagt mye politikk og forhandlinger og kompromisser som måtte inngåes. For meg ble dette desverre kjedelig.

Kjapt oppsummert: jeg syns Red rising var en veldig spennende bok, men likte ikke Golden son så godt grunnet politikk, mon tro hva bok tre i trilogien; Morning Star (forventet utgitt januar 2016), har å tilby?

Legg igjen en kommentar

