Smakebit: Marsboeren

En smakebit på søndag

En smakebit på søndag er et meme som er opprettet av Flukten fra virkeligheten.

Dagens smakebit er fra Marsboeren av Andy Weir (oversatt av Morten Hansen). Dette er en bok jeg har hørt litt om, og det er laget film av den, så jeg ville lese den før jeg så filmen.

Det var en latterlig hendelsesrekke som førte til at jeg nesten omkom, og en enda mer latterlig hendelsesrekke som førte til at jeg overlevde.

Marsboeren

Boken starter med Mark Watney som strander på planeten Mars på grunn av uflaks! Heldigvis for Mark er han ikke helt rådvill, han er maskiningeniør og botaniker.

Jeg har også gaffatape. Vanlig gaffatape, sånn som man kjøper i jernvarehandelen. Det viser seg at selv ikke NASA kan forbedre gaffatape.

Flere ganger viser Mark sine følelser for gaffatapen:

Ja, selvfølgelig virker gaffatape i nesten-vakuum. Gaffatape virker overalt. Gaffatape er magisk og bør tilbes som en guddom.

Hvem kan argumentere mot det? De fleste sier jo at gaffatape kan reparere alt, og gjør det ikke det, har du ikke brukt nok… (eller så er det ikke verdt å reparere…)

Det var vanskelig å velge ut smakebiter for denne boken for det er så mye bra. Boken har en humor og sarkasme som passer meg helt perfekt, så jeg ler stadig høyt (og er da glad for at jeg leser boken hjemme hos meg seg, og ikke på bussen eller lignende…)

Er det noen andre som har lest boken, eventuelt sett filmen? Hva er dine meninger om gaffatape?

13 thoughts on “Smakebit: Marsboeren

  1. Jeg så filmen nå i helgen og syntes den var virkelig bra. På et tidspunkt fikk den til og ed øynene mine til å flomme over 🙂 Jeg hadde også tenkt å lese boken først, men så ble det ikke tid til det. Filmen var meget bra selv om man ikke hadde lest historien først. Ønsker deg en fin søndag!

    Lik

  2. Jeg har «lest» boken og sett filmen på kino. Jeg likte filmen godt,men synes (som jeg oftest gjør) at boken var mye bedre. Boken hørte jeg som lydbok på engelsk, med en veldig god oppleser. Jeg lo godt mange steder, og var det ikke morsomt så var det interessant og spennende, ikke kjedelig ett eneste sekund. For min del er nok ikke boken like morsom på norsk, men det med gaffatape er uansett sant. Gaffatape er magisk 😉

    Lik

Legg igjen en kommentar

