Filmfredag: If I stay

If I stay

Tittel: If I stay

Medvirkende: Chloë Grace Moretz, Mireille Enos, Joshua Leonard og Stacy Keach.

Kilde: lånt på biblioteket

Filmen er basert på boken If I stay (Hvis jeg blir) av Gayle Forman. Historien handler om Mia Hall. Hun er en begavet cellist, har en fantastisk kjæreste og familie som elsker henne. Alle ting i livet blir små etter en snødag. I alle fall når en ulykker setter alt på vent. Både moren, faren, Mia og hennes lillebror blir hardt skadet. Historien følger Mia som svever mellom liv og død. Hun tenker tilbake på livet sitt og hun hører på hva familie og venner har å si om henne der hun ligger på sykehuset.

Jeg leste boken filmen er basert på for en god stund tilbake, så jeg husket noe av den, men ikke alt. Jeg husket ulykken og at Mia må ta et valg. Jeg kan ikke huske hva jeg syntes om boken (det er derfor jeg nå skriver hva jeg mener om alle bøkene jeg leser).

Jamie Blackley spiller Mia’s kjæreste, Adam. Jeg må innrømme at jeg ikke akkurat ble imponert om hans prestasjoner. Misforstå meg rett, han hadde noen gode scener, men han hadde også scener der han ikke egentlig så ut til å føle seg helt hjemme. Det var en scene som irriterte meg, han skulle sikkert se ut intet, men for meg så det ut som han så i kamera flere ganger; jeg mislikte det. Jeg liker ikke når karakterene i en film vet at de er i en film, jeg vil at alt skal foregå «in the moment» og for meg skjer ikke det når jeg føler det som skuespillerne ser i kameraet.

Chloë Grace Moretz spiller Mia Hall. Er det noe den unge skuespillerinnen ikke klarer å spille? Etter min mening er hun veldig god på det hun gjør, og hun får meg til å tro på hennes historie. Hun virker til å leve seg inn i historien hun spiller. Mia er en karakter som på flere måter kan virke eldre enn sin alder; en gammel sjel kanskje?

Musikken i filmen gjorde meg glad. De hadde blandet flere stiler, og var ikke redd for å spille klassisk musikk. Siden jeg karakteriserer denne filmen som en ungdomsfilm, syns jeg det er veldig bra gjort 🙂

Dessuten er den som mange andre dramafilmer – det er mye følelser over kort tid.

Alt i alt en nydelig film om det å være ung, skulle velge noe som har stor betydning for resten av livet, men også det å skulle ta det endelige valget. Fortsette eller forsvinne?

Legg igjen en kommentar

