Catch-22

Catch-22

Tittel: Catch-22

Forfatter: Joseph Heller

Kilde: funnet på loppemarked, bor nå i min bokhylle 🙂

Denne boken har jeg hatt lyst til å lese lenge fordi denne boken var starten på frasen Catch-22 (tror jeg). Jeg er med i en lesesirkel, og dette var boken vi skulle lese. Når vi møttes for å diskutere den viste det seg at ingen av oss hadde lest den ferdig…likevel klarte vi å få til en viss grad av diskusjon rundt boken! Dette er nå to uker siden, så jeg husker ikke alt som ble sagt den kvelden (når vi først starter er vi vanskelige å stoppe igjen og det blir dermed umulig å huske noe). Poenget er at jeg nå har lest ut boken. Det var (desverre) en kamp gjennom hele boken for å få lest den.

Boken er i og for seg logisk. Utfordringen er jo at selv ulogiske ting kan bli logiske, og når ting er blitt logiske kan de ikke bli ulogiske igjen. Personene virker til å motsi seg selv og likevel hele tiden går rundt i ring. Jeg ble til tider motløs av å lese denne boken. Den føltes lengre enn den var (463 sider på engelsk)? Den var kjedelig og fasinerende, spennende og intetsigende, motsetningene kom som perler på en snor, men noen ganger manglet snoren…

Dette er en bok jeg aldri kommer til å klare å diskutere på en god måte fordi selv om den gir mening er hele boken en forvirrende sammensetning av mange kapitler.

Jeg likte ikke denne boken.

Jeg mislikte ikke denne boken.

Jeg er absolutt ikke likegyldig til denne boken.

Hvordan kan du motvise det noen sier når de ikke har noen bevis for det de har sagt og du ikke har noe bevis for det de ikke skulle ha sagt?

Legg igjen en kommentar

