Motstanderne og litt tanker til slutt

Motstanderne

Tittel: Motstanderne (Fans! #1)

Forfatter: Arne Norlin og Andreas Palmaer; oversatt av Jonas Bjarkøy

Forlag: Mangschou

Kilde: lånt på biblioteket


Tove og Noel har akkurat blitt kjent med hverandre. Begge elsker fotball, og selvfølgelig holder de med samme lag. Tror de…

Snart er det klart for det viktige lokaloppgjøret mellom AIK og Hammarby. Både Tove og Noel skal dit, men ikke sammen. Etter kampen forandrer alt seg. Plutselig skjønner Tove og Noel at de ikke holder med samme lag. Og det blir ikke lettere av at storebroren til Noel gjerne vil bli med i den harde kjernen av fans i Bajen Forza. Eller at faren til Tove er den store stjernespilleren på AIK. Hvordan skal Tove og Noel kunne fortsette å treffes når lagene de holder med, er erkefiender?


Boken blir fortalt fra to synspunkter; Tove og Noel, de har annenhvert kapittel. Dette fungerer veldig bra. Alle vet jo at en sak har flere sider; og i denne boken får vi to sider av samme sak. Jeg var usikker når jeg startet på boken for jeg er ikke akkurat fotballfan, men det gikk helt greit. Ja, det er selvfølgelig fotballprat i boken, hovedpersonene er tross alt opphengt i både lagene de følger og det å spille selv, men det blir ikke for mye av det.

Det handler om unge mennesker som er i ferd med å finne ut av hvem de er og hvem de ønsker å være. De vil være der for venner og familie, men likevel være sin egen person og ta valg som føles riktig for dem. Dette er ikke alltid enkelt (selv ikke når en ikke lenger er tenåring). Både Tove og Noel gjør ting de kanskje ikke burde gjort, og de er begge usikre på hvordan fikse situasjonene de havner i.

Ja, dette er en bok som er beregnet på barn og unge, men om en ser på temaene i boken; rett vs galt, samfunnet, kan denne boken passe for flere. Barn og voksne leser uansett bøker på ulik måte. Noen leser bøkene på overflaten, andre ser etter dypere mening i alle bøker, men andre igjen har en kombinasjon av overflaten og dypere mening (og noen er opptatt av om språket er godt). Bare fordi en bok er kategorisert som en barnebok eller en ungdomsbok er det ikke dermed sagt at ikke voksne kan ha nytte av dem og lære noe av dem. Hm, jeg havner kanskje litt ut på viddene her, men poenget er at alle legger noe av seg selv inn i historien de leser på en eller annen måte.

Alle leser historier på en subjektiv måte, det er ikke mulig å være helt objektiv. For de som bare skal lese litterære bøker; dere kan fort komme til å gå glipp av gode historier. Som en forfatter jeg hørte for kort tid siden sa (jeg omformulerer for jeg husker ikke akkurat hvordan hun sa det…); det finnes to typer mennesker; de som leser fantasybøker og de som er døde på innsiden. Jeg tolker det på den måten at det finnes kreative mennesker, og det finnes de som sjelder tenker mange egne tanker, men bare følger strømmen. Jeg liker å tro at selv om jeg ikke alltid er veldig kreativ, så har det at jeg har lest bøker hele livet gjort at jeg stadig er nysgjerrig og stiller spørsmål ved ting 🙂

Legg igjen en kommentar

