Ready player one

Ready player one

Tittel: Ready player one

Forfatter: Ernest Cline

Forlag: Random house, 2012

Kilde: kjøpt (engelsk paperback)


It’s the year 2044, and the real world has become an ugly place. We’re out of oil. We’ve wrecked the climate. Famine, poverty and disease are widespread.

Like most of humanity, Wade Watts escapes this depressing reality by spending his waking hours jacked into the OASIS, a sprawling virtual utopia where you can be anything you want to be, where you can live and play and fall in love on any of ten thousand plantes. And like most of humanity, Wade is obsessed by the ultimate lottery ticket that lies concealed within this alternate reality: OASIS founder James Halliday, who dies with no heir, has promised that control of the OASIS – and his massive fortune – will go to the person who can solve the riddles he has left scattered throughout his creation.

For years, millions have struggled fruitlessly to attain this prize, knowing only that the riddles are based on Halliday’s obsession with 80s pop culture. And then Wade stumbles onto the key to the first puzzle. Suddenly, he finds himself pitted against thousands of competitiors in a desperate race to claim the ultimate prize, a chase that soon takes on terrifying real-world dimensions – and that will leave both Wade and his world profoundly changed.


Denne boken er helt fantastisk! Jeg leste boken på engelsk, og det gikk helt greit. Det tok ikke lang tid før jeg innså at mesteparten av de engelske ordene jeg ikke helt skjønte var stort sett enten spillmaskiner, spill eller andre spillrelaterte ord som jeg nok ikke hadde forstått så mye av på norsk heller. Denne boken er en hyllest til 80-tallet; det er spillmaskiner i alle varianter, i tillegg til musikk og film fra 80-tallet. Denne boken må være et must for alle nerder som elsker spill og spillmaskiner fra 80-tallet! Den er også verdt å lese for resten av oss 🙂

Den maler et ikke så hyggelig bilde av fremtiden. En fremtid hvor store selskaper styrer det meste, og boligforholdene for vanlige folk ikke akkurat er så mye å skryte av. Boken har flere spenningstopper, men jeg følte at den siste tok helt av. Noen ganger har jeg vanskelig for å legge fra meg bøker, men om jeg vet jeg har planer går det (utrolig nok) stort sett greit. Jeg tror det betyr at jeg begynner å bli voksen :p Med denne boken gikk det desverre ikke fullt så bra, men siden jeg leste på spreng de siste tjue siden, rakk jeg akkurat det jeg skulle. Ja, jeg gikk rundt resten av kvelden og gliste som en tulling på grunn av boken, men siden det var på grunn av en bok så syns jeg det var helt ok! 🙂

Dette var en bok det var veldig lett å bli oppslukt av. Gjennom boken var det stadig filmer jeg fikk lyst til å se, enten for første gang, eller fordi jeg husket at jeg likte filmene første gang jeg så dem; det samme med en del av musikken. Jeg merket riktignok at jeg ikke kunne så mye om musikken som ble nevnt i boken.

Jeg syns det var spennende å bli kjent med Wade (Parzival) og de andre personene og karakterene i boken. Siden boken hele tiden følger synspunktet til Wade blir vi veldig godt kjent med han. Det var også spennende å se hvordan han forholdt seg til de andre spillerne, og hvor mye research de alle hadde gjort. Verden de levde i hadde jeg derimot ikke så mye til overs for, jeg ville ikke vært der. Vi så glimt av virkligheten, men det vi så mest av var OASIS. Jeg kan ikke la være å tenke at det å kunne spille spill på den måten måtte vært utrolig morsomt 🙂

Jeg vet at jeg ikke klarer å rettferdiggjøre hvor utrolig bra jeg syns boken var når jeg skriver om den her. Tankeutfordring: se for deg meg som hopper opp og ned mens jeg klapper i hendene og smiler fra øre til øre (egentlig helt rundt, men det ville fort sett groteskt ut), og lager squeeky-happy lyder. Dessuten, om det hadde vært noen i nærheten av meg idet jeg var ferdig med boken hadde de nok blitt overfalt av meg som bare skulle gi dem boken med streng beskjed om å lese den med en gang, gjerne med en gang, gjerne høyt så jeg kunne få med meg boken en gang til, og så måtte vi sammen funnet en person til for å gjort akkurat det samme, og så fortsatt sånn veldig lenge. Dette for å være sikker på at så mange som mulig leste denne boken 🙂

Nå som jeg er ferdig med boken, skal jeg sette den i bokhyllen min, sånn at jeg kan se på den og smile hver dag 🙂

Legg igjen en kommentar

