Smakebit: Catch-22

En smakebit på søndag

En smakebit på søndag er et meme som er opprettet av Flukten fra virkeligheten.

Dagens smakebit kommer fra Catch-22 av Joseph Heller. Dette er en bok jeg har hatt lyst til å lese lenge, og nå leser jeg den fordi jeg er med i en lesesirkel, og dette er boken vi skal diskutere neste gang 🙂

Catch-22

The dead man in Yossarian’s tent was a pest, and Yossarian didn’t like him, even though he had never seen him.

Yossarian er hovedpersonen i boken. Det er krig, og Yossarian prøver så godt han kan å slippe å fly bombefly, men det er ikke helt enkelt. Han snakker med Doc Daneeka om å slippe å fly mer, og Doc Daneeka forklarer med utgangspunkt i en av de andre som flyr – Orr.

There was only one catch and that was Catch-22, which specified that a concern for one’s own safety in the face of dangers that were real and immediate was the process of a rational mind. Orr was crazy and could be grounded. All he had to do was ask; and as soon as he did, he would no longer be crazy and would have to fly more missions. Orr would be crazy to fly more missions and sane if he didn’t, but if he was sane he had to fly them. If he flew them he was crazy and didn’t have to; but if he didn’t wasnt to he was sane and had to. Yossarian was moved very deeply by the absolute simplicity of this clause of Catch-22 and let out a respectful whistle.

Dette kommer veldig tidlig i boken. Jeg er omtrent halvveis, og Yossarian prøver fremdeles å slippe å fly mer (og han sliter fortsatt). For tiden hører jeg på boken på lydbok, etter min mening en god måte å lese denne boken på.

Har DU lest Catch-22? (og ble du også forvirret til tider, eller er det bare meg?)

9 thoughts on “Smakebit: Catch-22

Legg igjen en kommentar

