Gråt, baby

Gråt baby

Tittel: Gråt, baby

Forfatter: Kari Saanum

Forlag: Omnipax

Kilde: fått av en venninne som hadde fått den fra forlaget


Kaia er femten år og sinna. Sinna på mamma, som snoker i sakene hennes og synes synd på seg selv. Sinna på pappa, som drikker så mye at han holder på å dø. Og sinna på livet, som har valgt ut nettopp henne til å ha det vanskelig. Det eneste som kan trøste Kaia, er et glovarmt bad og musikken til favorittartisten Janis.

Og Andreas?


Jeg startet med å tenke at jeg bare skulle lese et par sider før jeg skulle legge meg; jeg må slutte med det. Det ble jo selvfølgelig til at jeg leste ut hele boken. Den er nemlig ganske tynn, bare 119 sider. Denne boken er en frittstående oppfølger til «Elefanten i rommet» som ble gitt ut i 2013, den boken har jeg ikke lest.

Boken begynner med at Kaia river ut alle arkene av dagboken sin og brenner dem i peisen fordi hun tror at noen har lest i den, mer spesifikt: hun tror at moren hennes har lest i den. Den følelsen av at noen har lest tankene hennes som hun kun skrev ned for sin egen del, vel jeg tror flere har hatt den følelsen. Kaia har flere utfordringer i boken; faren er alkoholiker og skal legges inn til avrusning; venninnen hennes har fått seg kjæreste, og Kaia lurer litt på hva det er med Andreas.

Den usikkerheten Kaia føler når hun er sammen med vennene sine er godt beskrevet i boken. Dette til tross for at dette er en lettlestbok, så det er ikke brukt for mange ord. Kapitlene er korte og konsise, men rommer likevel en del følelser. Mesteparten av følelsene til Kaia ser ut til å være rettet mot vennene hennes; moren er hun stort sett bare sint på. Jeg skulle gjerne sett noe mer interaksjon mellom Kaia og moren, men siden forholdet dem imellom var en smule anstrengt, er det forståelig at det ikke snakkes mer om. Jeg er også litt overrasket over at Kaia ikke tenker mer på faren sin; eller snakker om ham til venninnene sine for den saks skyld.

Det gikk raskt å lese boken, og temaet var helt ok. For min del nådde desverre ikke denne boken helt opp, det føltes den litt for overfladisk til. Mon tro om jeg hadde hatt en annen oppfatning av boken om jeg hadde lest den første?

Legg igjen en kommentar

