Alex

Alex

Tittel: AlexJ

Forfatter: Pierre Lemaitre, oversetter: Christina Revold

Forlag: Aschehoug

Kilde: lånt på biblioteket


Hvem kjenner egentlig Alex? Hun er vakker. Sexy. Tøff.

Er det derfor hun er blitt kidnappet, innesperret og utsatt for det utenkelige? Overbetjent Camille Verhoeven og hans menn famler i blinde: ingen mistenkte, ingen ledetråd, og håpet svinner fra time til time. Det eneste de vet, er at en kvinne er blitt revet vekk fra fortauet og kastet inn i en hvit varebil. Men når politiet finner ut av hvor hun har vært innestengt, er situasjonen langt fra den de trodde.

Alex er mye smartere enn sin bøddel. Alex glemmer ingen og ingenting.


Jeg har ikke lest mye krim i det siste, så jeg har store forventninger når jeg faktisk leser en krimbok. For min del så holdt denne helt til siste slutt.

Historien er bygd opp på en måte som gjorde at jeg bare måtte snu sidene for å se hva som kom. Jeg likte at vi fikk historien fra to synspunkter; overbetjent Camille og Alex. To veldig ulike stemmer som begge hadde sitt å komme med. Jeg er litt usikker på hvor mye jeg kan si om denne boken uten å avsløre for mye. En ting er sikkert, utseendet til en person kan bedra, og det er ikke alltid lett å kjenne de igjen når de endrer seg litt. Uskyldig og skyldig er heller ikke alltid like lett å skille fra hverandre.

Forholdet mellom Camille og hans partenere blant politiet; Louis, Le Guen og Armand, var et interessant et, som jeg likte å få innblikk i. Det var også interessant å følge en viss grad av tankestrøm hos Alex. Når det gjelder politiet lurer jeg på hvor virkelighetstro etterforskningen deres var?

Det var mye av historien det ikke var nødvendig å gjette seg frem til fordi vi fikk historien fortalt både fra Camille og Alex. Likevel hadde mye av historien er stort spørsmålstegn over seg; hvorfor? Jeg hadde en god formening om hvorfor, men jeg syns at historien var bygd opp på en god måte, så det var faktisk helt ok. Dette var ikke en historien hvor en hele tiden sitter og lurer på hvem, det er heller et hvorfor-spørsmål, og det er en god vinkling syns jeg. Boken er på rett under 400 sider, men for meg var den likevel lettlest og fort gjort. (mon tro om det har noe med å gjøre at i omtrent fem år leste jeg nesten kun krim, så jeg kjenner sjangeren?)

Alt i alt var dette en spennende bok, med fokus på det psykologiske; hvorfor gjør folk som de gjør noen ganger? Anbefales for de som liker krim, og ikke har noen problemer med å ha en ide om hvem som gjorde det.

Legg igjen en kommentar

