Smakebit: The fifth gospel

En smakebit på søndag

En smakebit på søndag er et meme opprettet av Flukten fra virkeligheten.

Dette er siste feriedagen min så den skal nytes! I morgen er det på jobb igjen, og jeg gjetter at det blir full rulle med en gang. Dagens smakebit er en engelsk bok; The fifth gospel av Ian Caldwell, som jeg ble anbefalt å lese av en låner som leverte den tilbake til biblioteket. Han syns det var en så bra bok at han bare måtte dele den med noen 🙂 Jeg leste The rule of four av samme forfatter for lenge siden, og husker at jeg syns det var en fasinerende bok, så håper på samme fasinasjonen for denne boken.

The fifth gospel


No little child can understand sin. Guilt. Absolution. A priest can forgive a stranger so quickly that a boy can’t imagine how hard he will find it, somday, to forgive his own enemies. Or his own loved ones.


There’s a thin, distant look in his eyes. He’s staring at something on the ground. A long black coat lies in the mud. The overcoat of a Roman priest. A greca, named for its resemblance to a Greek priest’s cassock. Underneath it is a hump.


Seven hundrer years ago in a small French village, a Christian relic surfaced for the first time in Western history. No one knows where it came from or how it got there. But slowly, like all relics, it trickled up into better hands. The royal family of that region came to own it. And in time they transferred it to their Alpine capital. Turin.

Det er mysterie, kristendom i flere former, mord og relikvier. Har foreløpig ikke kommet så langt i boka, men den er allerede interessant 🙂

 

11 thoughts on “Smakebit: The fifth gospel

  1. Jeg måtte slå oppdenne boken fordi det var noe så kjent med den, og da ser jeg at jeg har den på norsk i hylla mi. Men jeg har ikke lest den, så det må jeg gjøre noe med! Ønsker deg en fin søndag!

    Lik

Legg igjen en kommentar

