Smakebit: Øya

En smakebit på søndag

En smakebit på søndag er et meme opprettet av Flukten fra virkeligheten.

Dagens smakebit er fra Øya, bok to i Beta-serien av Torborg Igland og Amund Hestsveen. Jeg leste første boka, Flukten, helt på slutten av 2014, så jeg var litt forvirret på de første sidene fordi jeg husker ikke alt. Jeg husker at jeg syns Flukten startet litt sakte, men tok seg opp. I Øya derimot starter spenningen fra første side.


Livni lå med vidåpne øye. Noe hadde vekket henne. Men hun hørte ingenting, kjente bare en vond stillhet. … Et skudd fra et våpen flerret stillheten. Det var ingen drøm. Det var det som hadde vekket henne Hun klemte armene tett rundt kroppen.


-Jeg sier ikke at dette er en perfekt løsning, sa Vir. -Men den er bedre enn Første frie leder sin. … Poenget er at alle regionene våre, altså før Skandia, pleide å være styrt av folket. Alle fikk være med og bestemme, sa Vir.


Øya

Jeg har foreløpig kommet til side 150 av litt over 500 sider, så selv om mye har skjedd, er det masse spenning igjen, det er jeg helt sikker på! Skandia er Norden en stund i fremtiden, en diktaturstat som terminerer de som ikke er bra nok… Ikke et sted jeg ønsker å leve. Hvordan kan det ha gått så langt?

Nyt søndagen, husk solkrem om du er i sola, jeg skal nyte min siste ferieuke til uka 🙂

10 thoughts on “Smakebit: Øya

Legg igjen en kommentar

