Blålind

Blålind

Tittel: Blålind (Nådegaven #3)

Forfatter: Kristin Cashore, oversetter: Carina Westberg

Forlag: Cappelen Damm

Kilde: lånt på biblioteket


I en verden der et fåtall mennesker har ekstreme evner som kalles nådegaver, hadde kong Leck en nådegave som gjorde ham i stand til å lyve så alle trodde ham. Da Blålind ble dronning ti år gammel, trodde hun at drapet på faren innebar slutten på hans brutalitet og psykopatiske påvirkning. Hun tok feil.

Hvordan kan hun finne sin plass som en ekte dronning, nnår kongeriket knapt har våknet etter å ha vært forhekset a en gal mnn i trettifem år?


Dette er tredje bok i serien Nådegaven, den første er Katsa og den andre er Flamme. Selv om både Katsa og Flamme dukker opp i denne boken, er det ikke nødvendig å lese de to andre bøkene. Jeg må innrømme at jeg likte Katsa godt, mens Flamme var jeg ikke så begeistret for. Blålind er en veldig tykk bok, 652 sider, men den er utrolig interessant så det går helt fint.

Boken følger dronning Blålind i en stadig vanskeligere situasjon. Det er flere år siden hennes far, kong Leck, ble drept, men etterdønningene av det han gjorde, og fikk andre til å gjøre, sitter godt fast i folks bevissthet. Dronning Blålind vet ikke helt hva hun skal tro hele tiden, og det skjønner jeg godt. Hvordan skal hun kunne vite hvem som lyger for henne og hvem hun faktisk kan stole på? Siden det er tydelig at dronning Blålind ikke har tankelesing som nådegave, er det umulig for henne.

Jeg likte dronning Blålind, hun var en godt utviklet karakter. Hun var menneskelig i det at hun stadig gjorde feil, men hele tiden prøvde så godt hun kunne. Skjønt, det er jo en utfordring å gjøre ting når hun stadig blir motarbeidet, også av de som skal rådgi henne i ulike saker. Jeg likte at hun etterhvert tok stadig mer styring selv, og at hun ble mer moden og utviklet seg.

Siden jeg har lest de to første bøkene i serien, syntes jeg det var hyggelig å møte igjen Katsa, Po, Giddeon, Raffin, Flamme og flere andre. Jeg likte også å bli kjent med Safir og Teddy, selv om jeg skulle ønske at vi hadde blitt bedre kjent med søstrene dems også. På den annen side ville nok boken da blitt litt i lengste laget…

Jeg ble fasinert når dronning Blålind ville gjøre seg kjent med byen sin, folkene i den, og hvordan hun ville bygge opp igjen og lage nytt der kong Leck hadde gjort en mindre god jobb. Det var noen karakterer jeg hadde noen mistanker om, og jeg hadde rett i mange tilfeller. For de som leter etter romantikk i bøker, ja, det er noe, men hovedhistorien i denne boken er dronning Blålind selv, og hvordan hun utvikler seg som person og dronning, og arven etter kong Leck. Selv om det var en tykk bok, og dermed tok litt tid å lese, likte jeg boken veldig godt. Jeg likte faktisk denne boken best av de tre bøkene i serien; med andre ord: denne boken anbefales varmt 🙂

Legg igjen en kommentar

