August-lesing

Nå har jeg ferie 🙂 Været er riktignok ikke det beste, men om jeg sitter ute eller inne når jeg leser bøker, spiller ikke den største rollen for meg. Jeg elsker å lage lister (selv om jeg ikke alltid er like god til å følge dem – bøker er tydeligvis et delvis unntak), og det er haugevis av bøker jeg ønsker å lese.

Jeg har lest en bok av Ian Caldwell før, og en låner på biblioteket der jeg jobber hadde lest og anbefalte The fifth gospel veldig sterkt, så jeg tenkte jeg skulle begynne august med den boken. Siden jeg også vil lese norske ungdomsromaner tenkte jeg å fortsette måneden med Basic CMYK. Jeg har dessuten hørt mye om Simon vs. the homo sapiens agenda, så tenkte å lese den også. Ved å lese Øya, får jeg fortsatt på en serie hvor jeg likte første bok (Flukten) godt. Det er lenge siden jeg har lest en bok om det å leve i en kult, men Seed høres ut til å være en interessant bok. For å dykke enda litt dypere inn i mørket i mennesker er det krim som gjelder for meg Alex. Golden son er nok en dystopi hvor jeg likte første boken (Red rising) veldig godt. Etter mange dystre temaer, hender det at jeg vil lese noe som virker litt hyggeligere. Det litterære apotek virker til å være en herlig bok som jeg tror jeg kommer til å kose meg med. Litt humor er også viktig, så jeg håper at Grasshoppe Jungle har en humor som passer meg.

Jeg driver fremdeles å leser i Catch-22 av Joseph Heller til lesesirkelen jeg er med i. En kommende forfatter har dessuten beæret meg med å få la meg lese manuset til boken forfatteren skal gi ut! Det er første gang det skjer meg, så jeg syns det er stort. Kanskje jeg kan hjelpe til slik at det ikke blir noen skrivefeil i boken? Jeg vet at jeg selv ikke alltid skriver helt feilfritt, men det irriterer vettet av meg når jeg finner skrivefeil i bøker som forlag gir ut.

Hva skal du lese i august? (og hvor mye irriterer skrivefeil i bøker deg? sier du ifra til forlagene når du finner skrivefeil?)

Legg igjen en kommentar

