Silber: Drømmenes første bok

Silber

Tittel: Silber (Drømmenes første bok)

Forfatter: Kerstin Gier; oversetter: Rune R. Moen

Forlag: Gyldendal

Kilde: lånt på biblioteket

Boken i fem ord: drømmegåing, demoner, nysgjerrighet, søt og begynnelser.


Mystiske dører med firfislehåndtak, snakkende steinfigurer og en bestemor som går helt bananas med øks…

Drømmene til Olivia Silber har vært ganske skremmende i det siste. Og det er særlig én av dem som plager henne.

Denne drømmen foregår midt på natten på en kirkegård, og Liv, som hun kalles, observerer fire gutter som utfører noen uhyggelige, mystiske ritualer. Og hun kjenner disse guttene. Liv har akkurat begynt på samme skole som dem, og faktisk liker hun dem ganske godt.

Men det som virkelig er skummelt; mye skumlere enn en forlatt kirkegård, er at disse guttene vet ting om henne. Ting som hun aldri har snakket med dem om; kun drømt om i mørke netter…. Kan det virkelig være sant? Hvordan gjør de det? Og ikke minst – hva kan hun gjøre med det?


Vi blir kjent med Liv og Mia, lillesøsteren hennes når de nok en gang flytter; denne gangen til moren. De skal flytte til en lite hus; et ordentlig hjem med fast adresse. Eller, det er det de tror, den drømmen slutter fort, for deres mor har forelsket seg, og nå skal de alle flytte inn til Ernest Spencer og hans to tvillinger. Etter en del klabb og babb, innser Liv og Mia at sånn blir det, og de har ikke så mye de skulle ha sagt. Tvillingene heter Grayson og Florence, og det er heller ingen tvil i at Florence ikke syns denne sammenslåingen av de to familiene er en god ide.

Liv har en tendens til å drømme, og det er utgangspunktet for denne boken. Drømmen som er nevnt i baksideteksten over, har stor betydning, skjønt, det har også en viss grønn dør.

Jeg liker det at folks drømmer har dører, og de er mulige å låse. Det er en del ting som skjer i boken, men det er også til en viss grad tydelig at denne boken er starten på en serie. Grunnen til at jeg sier det siste er fordi selv om det skjer ting helt fra starten i boken, var det likevel ikke den raskeste oppbygningen av en historie. Misforstå meg rett, en spennende bok, men jeg satt med følelsen midt i boken at dette kommer ikke til å slutte helt i denne boken, det blir det ikke tid til. Og det er helt greit, denne boken gir det jo selv i undertittelen: drømmenes første bok.

Jeg likte søskenforholdet mellom Liv og Mia; Grayson og hans venner var egentlig også ok, men Florence var ikke akkurat min favorittkarakter for å si det sånn… Barnepiken Lottie var en herlig detalj, til en viss grad fikk også hun en egen sidehistorie, noe jeg liker godt. Jeg skulle nok ønske at noen av karakterene var litt mer forseggjorte (?), men kanskje det kommer i neste bok i serien? Så vidt jeg skjønner skal dette bli en trilogi; og jeg er spent på neste bok.

Dette er absolutt en bok jeg kan anbefale, men anbefalingen går nok helst til jenter på slutten av barneskolen og ungdomsskolen. Ikke fordi jeg ikke tror at andre ikke kan ha glede av boken, men jeg tror nok at jenter i den alderen kommer til å kanskje like den best? Det er en søt og underholdende bok med litt mysterie og litt søt kjærlighet, og gode vennskap 🙂

One thought on “Silber: Drømmenes første bok

Legg igjen en kommentar

