Historiefortelleren

Historiefortelleren

Tittel: Historiefortelleren

Forfatter: Jodi Picoult; oversetter: Sissel Busk

Forlag: Cappelen Damm

Kilde: lånt på biblioteket


Sage Singer (23) er skadet i en ulykket og har et arr i ansiktet som gjør henne reservert overfor fremmede. Hun er baker, og kan dermed jobbe på natten og slippe å omgås så mange mennesker. Følelsene sine legger hun i de vakre bakverkene.

En dag blir hun kjent med Josef Weber (95), en respektert og avholdt mann i den vesle byen. Det oppstår et vennskap mellom de to, men en dag ber Josef Sage om en helt spesiell tjeneste: Han ber henne om hjelp til å dø. Det viser seg at han var nazist under krigen, og nå vil han gjøre opp for seg. Det han ikke vet, er at Sages bestemor er en av de som overlevde holocaust.


Historien blir fortalt gjennom fire ulike personer; Sage, Josef, Minka og Leo; i tillegg til ekstrahistorien som vi får litt etter litt i kursiv gjennom hele boken. Nok en gang har jeg lest en bok jeg er usikker på hvordan jeg skal klare å skrive om. Grunnen til det er fordi denne historien rommer så mye, om temaer som aldri kan forminskes. Fortellerstemmen som gjorde størst inntrykk på meg var Minka; men også ekstrahistorien, fordi den var så tett vevd inn i hele resten av boken.

Sage møter Josef i en sorggruppe hun har vært med i etter at moren hennes døde. Når Josef også kommer til bakeriet til der Sage jobber, utvikler det seg etterhvert et vennskap på tvers av alder. Det går ikke lenge før Josef innrømmer for Sage at han var nazist under andre verdenskrig, han gjorde forferdelige ting, og ønsker nå tilgivelse og død. Sage, som har jødisk bakgrunn men ikke anser seg selv som jøde, kjemper med hva hun skal gjøre. Det som gjør det hele vanskeligere for Sage er bestemoren, Minka, som er jøde og overlevde Holocaust.

Minkas historie er en vond historie. Det er desverre også en troverdig historie, jeg sier desverre fordi jeg mener dette er et veldig mørkt kapittel i historien. Noe annet trist er jo at denne typen mørke kapitler fortsetter stadig verden rundt den dag i dag. En skulle tro at menneskeheten en dag ville bli smartere på dette området også; jeg nekter å gi opp håpet!

Hele veien mens jeg leste boken fra Sage’s synspunkt lurte jeg på hva hun kom til å gjøre; kom hun til å oppfylle ønsket til Josef? Når det gjaldt Josef syns jeg han var veldig egoistisk. Grunnen til det er fordi det han sier han har gjort, vel, jeg tror ikke jeg ville tilgitt ham. Han ønsket tilgivelse og det å dø for sin egen del. Han ville ikke ha annen type straff enn døden. Men er ikke døden noen ganger en lettelse? En som er død kan ikke føle skyldfølelse over det den personen har gjort. Han ønsket tilgivelse slik at han kunne dø med en ren samvittighet; eller kanskje ikke ren samvittighet, men i alle fall slippe tanken på at han ikke var ønsket i verden for det han hadde gjort.


Det viser seg at jo oftere du gjentar den samme handlingen – uansett hvor avskyelig den er – desto lettere blir det å finne en unnskyldning for den i ditt eget sinn.


Var dette det som gjort at Josef fortsatte å gjøre det han gjorde? Var det også derfor han gjemte seg helt åpenlyst ved å fortelle alle at han var en annen enn den han egentlig var? Hvorfor gjøre en forferdelig handling i utgangspunktet? Hva får folk til å gjøre slike forferdelige ting?

Jeg tror dette kan være en god bok å diskutere; burde Sage oppfylle Josef’s ønske om tilgivelse og død? Hvordan kunne Josef gjøre det han gjorde? Hvorfor ville ikke Minka snakke om sin egen historie? Hva ville du gjort om du var i Sage’s sko?

Boken gir også noen herlige sitater om litteratur; jeg skrev ned noen i Smakebiten på søndag 05.07.2015.

Dette er absolutt en bok jeg kan anbefale på det sterkeste!

Legg igjen en kommentar

