Istvillingene

Istvillingene

Tittel: Istvillingene

Forfatter: S. K. Tremayne

Forlag: Font

Kilde: lånt på biblioteket


Etter at Angus og Sarah Moorcroft mister den ene tvillingdatteren i en tragisk ulykke, bestemmer de seg for å flytte fra London til en liten øy i Hebridene. Der vil de forsøke å lappe sammen sine ødelagte liv og komme seg på fote igjen. Men da deres gjenlevende datter, Kirstie, hevder at de har forvekslet hennes identitet – at hun faktisk er Lydia, og at det var Kirstie som døde – rakner tilværelsen deres igjen. Kirstie – eller er det Lydia?  – sliter med å finne venner på skolen og med sin egen identitet. Langsomt hjemsøker Sarah av en uhyggelig mistanke – hva var det egentlig som skjedde den skjebnesvangre dagen da en av hennes døtre døde?


Det over er hentet fra baksideteksten til boka, men jeg har utelatt enkelte ting. Dette har jeg gjort fordi jeg syns faktisk den teksten gav bort litt for mye av historien. Personlig ønsker jeg at en baksidetekst skal gjøre meg nysgjerrig, men likevel føle at jeg har masse igjen. Når det gjelder forsidebilde på boken, syns jeg det både var passende til boken og interessant.

Det er en stund siden jeg har lest denne typen bok, og er faktisk litt usikker på hvordan jeg skal karakterisere den; psykologisk spenning? Det var absolutt en spennende bok, for slet med å legge den fra meg. Jeg ble usikker på hvem av tvillingene som var der; hvem hadde rett? Det er også det som gjør at jeg mener den har psykologiske trekk; lettere galskap og usikkerhet.

Det var en interessant historie, hvordan skiller du to identiske tvillinger fra hverandre? Svaret er at det er tilnærmet umulig. Jeg likte spenningsmomentet med tvillingene, og hvordan den gjenlevende tvillingen gjorde alle usikre, litt paniske og skremt. Hvor mye må til før noen skifter identitet? Hvor mye av identiteten til en person går på utseendet; og hvordan kan to identisk like personer være så ulike?

De som vil lese romantiske og hyggelig bøker bør kanskje styre unna denne boken; ifølge Times passer boken for de som likte Flink pike av Gillian Flynn. Personlig syns jeg det var en god og spennende bok, ganske lettlest, underholdende, og som kan anbefales til mange.

Legg igjen en kommentar

