Half bad: Ondskapens sønn

Half bad - Ondskapens sønn

Tittel: Ondskapens sønn (Half bad #1)

Forfatter: Sally Green; oversatt av Heidi Sævareid

Forlag: Cappelen Damm; utgitt 16.03.2015

Kilde: Leseeksemplar fra forlaget

Ondskapens sønn i fem ord: hekser, utstøtt, halvkode, vennskap, evner.

Denne boken har det vært snakket mye om rundt på blogger og booktube, og nå har endelig jeg også fått lest den.

Boken handler om Nathan, han er halvt hvit og halvt svart heks. Den hvite delen kommer fra hans mor, men når vi møter Nathan har hun vært død en stund. Faren til Nathan er den mektigste og ondeste svarte heksen som finnes. Nathan bor sammen med bestemoren sin, og de tre søsknene sine. Han kommer godt overens med broren og den ene søsteren sin, men den andre søsteren tror nok det er for mye av Nathans far i ham…

Vi møter Nathan for første gang mens han sitter i et bur. Der sitter han fordi Rådet for hvithekser i England, Skottland og Wales har bestemt det. Det er de som styrer for heksene; og de fleste av heksene lever side om side med vanlig mennesker. Nathan er uønsket og utstøtt fordi han er den han er; sønn av sin far.

Det må være vanskelig tenker jeg, å bli dømt av alle rundt deg kun på grunn av hvem din far er; Nathan har aldri møtt sin far. Mange tror automatisk at han er ond, så de gir han ikke mange sjanser til å bevise det motsatte. Han blir også sett ned på fordi han er en «miks» av to personer som ikke skal mikse med hverandre. Nathan kan jo ikke noe for at han er født, likevel er det han som får alle problemene. En annen utfordring med å være utstøtt, er at han ikke har så mange han kan stole på (om han har noen i det hele tatt?).

Det er en viss grad av utvikling av Nathans karakter, men jeg ønsket meg likevel noe mer utvikling tror jeg (på den annen side, dette er tross alt første bok i en serie…). De fleste andre karakterene virket veldig svart/hvitt for meg, de var enten det ene eller det andre. Noe som gjorde at jeg tenkte på mange av karakterene som endimensjonale 😦

Noe jeg likte med boken var at den var satt til nåtid, og det var helt naturlig at vanlige mennesker og hekser levde side og side og at menneskene ikke visste om det. Heksenes evner var også noe jeg syns var veldig interessant, og jeg ønsker meg mer informasjon om de (neste bok kanskje?).

Det var ikke så stort driv i fortellingen som jeg innbilte meg før jeg leste boken, men jeg leste den likevel i ett strekk. Jeg var på nippet til å legge den ned for å ta en liten pause et par ganger, men hver gang, like før jeg lukket den, måtte jeg bare lese videre. Noen ganger kommer jeg over bøker jeg ikke klarer å legge fra meg, uten at jeg kan sette fingeren på akkurat hvorfor; dette var en slik bok.

Legg igjen en kommentar

