Endgame: kallet

Endgame - kallet

Tittel: Kallet (Endgame #1)

Forfatter: James Frey og Nils Johnson-Shelton, oversatt av Tore Aurstad

Forlag: Cappelen Damm, 2014

Kallet er en bok det var mye snakk om med en gang, men så virket det som det ble det litt stille rundt den. Hvorfor?

Den handler om tolv utvalgte ungdommer i alderen 13 til 20. Disse må kjempe til slutten for at de og ætten deres skal overleve. Det sies at Endgame har alltid vært en mulighet, men aldri en virkelighet. Ikke før nå, når 12 meteoritter treffer jorda i nærheten av der de tolv bor rundt om på hele jorden.

Jeg har sett flere steder at boken blir forsøkt sammenlignet med The hunger games av Suzanne Collins; for meg blir det helt feil. Joda, det er tolv utvalgte ungdommer, kalt Spillere i denne boken. Disse ungdommene må kjempe mot hverandre; og noen blir drept. Men: dette er ikke noe noen andre enn Spillerne og deres familie som vet om; det er ikke et spill i den forstanden mange tenker på som et spill (i alle fall ikke jeg). Spillet er ikke underholdning, men om å gjøre å vinne for at ætten skal kunne overleve.

Jeg ble noen ganger litt forvirret fordi personene i denne boken har, for meg, uvante navn, så i starten blandet jeg nok noen av dem sammen. Jeg skylder på at jeg er dårlig til å huske navn 😦 Noe av det jeg likte med det var at da fikk vi se flere ulike sider av historien. Karakterene i boken hadde hver sine særtrekk som gjorde de greie å skille fra hverandre. Noen av karakterene hadde en viss utvikling i løpet av boken, men ikke den største utviklingen. På den annen side, dette er første bok i en serie (bok to kommer på engelsk på slutten av 2015 ifølge Goodreads), så karakterene utvikler seg nok mer i neste bok. De som har overlevd i alle fall…

Boken starter umiddelbart, noe som er grunnen til at jeg er så glad i ungdomsbøker, det skjer noe med en gang. Det er mange gåter i boken, som jeg ikke engang prøvde å finne ut av (rett og slett fordi jeg ikke er så god på det, hehe).  En forholdsvis grei og lettlest bok selv om den er på rundt 450 sider; så den er ikke akkurat tynn. Jeg syns forfatterne klarte å holde spenningen oppe gjennom tilnærmet hele boken, med noen roligere partier enkelte steder. I denne boken var jeg faktisk glad for de roligere partiene, om de ikke hadde vært der, ville jeg nok synes at boken hadde blitt litt for heseblesende og slitsom å lese.

Alt i alt en god spenningsbok, som jeg gjerne anbefaler. Men jeg vil også si at ikke forvent så mye dypt innhold her; denne boken er for spenningen, og interessant fordi karakterene reiser veldig mye rundt.

Kilde: Leseeksemplar fra forlaget

Legg igjen en kommentar

