Frost

Frost

Tittel: Frost

Forfatter: Roy Jacobsen

Forlag: Cappelen

Kilde: lånt på biblioteket

Dette er den første boken jeg har lest av Roy Jacobsen, og det er godt mulig det blir den siste.

Jeg syns boken startet litt sakte; med et par gjentagelser av ting som irriterte meg. Det er en historisk roman (men stemmer historien?). Hovedpersonen heter Gest, han er en islending som dreper en mektig mann for å hevne sin far. Gest må flykte fra Island til Norge for å redde livet. Gest er en unggutt, liten av vekst men sterk, han er smart og husker alt som blir han fortalt. Etterhvert tar han hånd om to jenter og deres bror etter at alle på gården deres er drept av en mann.

Et av spørsmålene i boken for meg var om Gest egentlig blir kristen.

Det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hvorfor jeg ikke likte denne boken så godt, men jeg klarte aldri helt å komme inn i historien. Det ble mange navn og mange steder, og mange beskrivelser jeg ikke klarte å se for meg. Det å følge en karakter slik vi følger Gest i denne boken, pleier å være helt ok for meg, men det virker til at skrivestilen til Jacobsen og jeg ikke helt kommer overens.

Jeg leste denne boken fordi en lesesirkel jeg er med i skulle lese og diskutere den. Jeg har nå lest boken, men får desverre ikke diskutert den. Det er ulempen med lesesirkler; det er vanskelig å få møter til å passe for alle samtidig. Jeg skulle gjerne diskutert boken, kanskje jeg hadde satt mer pris på den da? Kanskje jeg hadde forstått mer av den? Sånn det er akkurat nå, er jeg egentlig bare glad for at jeg klarte å lese den ferdig…

Legg igjen en kommentar

