Verdens bokdag

Gratulerer!

I dag er det Verdens bokdag. Den ble innstiftet av UNESCO i 1995 i Paris.

På biblioteket hvor jeg jobber har vi i dag hatt en «delekveld». Det vil si at lånere, publikum og noen ansatte har delt boktips med hverandre i en time. Det var inspirerende og interessant, i tillegg til at man alltid snakker litt ekstra om bøker etter at arrangementet er ferdig. Grunnen til det siste er jo at når mange ulike bøker blir nevnt, kommer man på enda flere bøker man har lest, har lyst til å lese og noen av dem må man bare prate med noen om. Jeg innrømmer det gjerne, å snakke om bøker jeg har lest eller har lyst til å lese, og få tips til bøker jeg aldri har hørt om før, er definitivt en av favoritt-tingene mine ved jobben jeg har som bibliotekar.

Jeg husker riktignok ikke alle bøkene som ble nevnt i kveld (men heldigvis skal vi lage en liste på jobben), men her er noen av de som ble nevnt: Kjell Westö: Svik, Robin Sloan: Hr. Penumbras døgnåpne bokhandel, Kristin Harmel: Så lenge det fins stjerner på himmelen, Alt lyset vi ikke ser (tror forfatteren het Anthony til fornavn), Victoria Hislop: Tråden, Jennifer Niven: Dager med blå himmel og Karin Fossum: Helvetesilden. Dette var et lite utvalg (jeg husker ikke flere av titlene i farta, kanskje jeg kan legge ut en liste med alle bøkene som ble foreslått en annen gang?) Som dere ser, er utvalget bredt 🙂

Legg igjen en kommentar

