Det er min tur nå

Det er min tur nå

Melissa Victoria er hovedpersonen i boka, og hun er definitivt ikke feilfri. Hun bor sammen med sin mor og lillesøster i en liten leilighet på et sted som heter Hølet. Hun går i 10. klasse og er bestevenninne med Camilla. Melissa er nødt til å jobbe i påskeferien, på samme høyfjellshotell som moren også er vikar på. Før, når Melissa var med moren til høyfjellshotellet hvor hun noen ganger jobber, ble Melissa kjent med Alexander som bor i toppetasjen.

Når påsken er over og Melissa er tilbake i Hølet, blir hun sammen med Zoran. De to, Camilla og noen andre venner fester, drikker og skulker skolen sammen. Utfordringen for Melissa er at hun ikke helt klarer å glemme Alexander.

Jeg innrømmer det, jeg forventet ikke å like boken så godt som jeg gjorde. Den føltes riktig på et vis; det føltes om om dette var noe som skjer. Selv om jeg ikke har lest Victoria av Knut Hamsun, ga det mening å gi den boken en viktig rolle i boken (Kanskje jeg blir nødt til å lese den boken til Hamsun nå?)

Etter min mening handler boken mye om klasseskiller, og at de fremdeles er store rundt omkring i Norge (selv om det nok merkes mer enkelte steder). Den handler om å gå på skole, og hvilke valg man må ta når man nærmer seg slutten på 10.klasse. Den handler om vennskap; tenker spesielt på Melissa og Camilla her. Deres vennskap er ikke alltid like solid, men det er likevel en sterk stemme gjennom hele boken. Hvordan vet du hvem dine ekte venner er? Hvem er villig til å stille opp for deg i tykt og tynt, uansett? Det handler om drikking, om sex, om innflytelse, om de som tror de er noe stort og de som føler seg dømt som tapere uten at de føler de har gjort noe for det. Den viser hvordan samfunnet ser på ulike grupper i samfunnet.

Den handler også om hvordan mange tenker om NAV’ere; de må jo bare ta seg sammen… Dette er veldig tydelig i forhold til Melissa og hennes mor.

Det er også lyspunkter i boken; hvordan Melissa stadig tenker på søsteren og vil henne alt vel. Hvordan moren til Alexander er i forhold til Melissa.

Boken handler også om hvilke forventninger samfunnet har til ulike personer som kommer fra ulike bakgrunner; men det handler også om hvilke forventninger disse personene har til seg selv.

Jeg ser nå av det jeg har skrevet at denne boken definitivt engasjerte meg, og jeg skulle ønske jeg hadde mange jeg kunne diskutere denne boken med. Så, jeg vil påstå at den egner seg godt for diskusjon på mange ulike områder. Alt i alt en meget god bok!

Forlag: Cappelen Damm

Sider: 184 sider

Kilde: lånt på biblioteket

Legg igjen en kommentar

