I morgen er alt mørkt: Brages historie

I morgen er alt mørktEtter min mening starter denne boken forholdsvis tregt, men den bygger seg sakte, men sikkert oppover. Faktisk så bygger den seg oppover nesten hele boken. Det gjorde at jeg vurderte i starten å bare legge den fra meg. Men så ble jeg likevel nysgjerrig. De som blir kalt for de «forrykte» minnet meg egentlig mest om smarte zombier. Det utsagnet, om smarte zombier (som ikke nevnes i boken, men det var det jeg forestilte meg), gjorde at jeg fortsatte å lese.

Jeg var nesten halvveis i boken når jeg bare skulle kjapt lese et kapittel før jeg hadde noen andre planer; når jeg dukket opp igjen fra boken, var jeg nesten ferdig… Og så var jeg plutselig ferdig med boken. Med andre ord; selv om den startet sakte, gikk den raskt å lese fordi de «forrykte» og Brage og de han var sammen med gjorde meg nysgjerrig.

Jeg likte Brage som karakter; han virket til å kunne være en normal person; ikke bare en karikatur. Han hadde venner og kunne mye, men var likevel usikker og gjorde feil (selv om han er «helten» i denne boken). På mange måter virket Brage til å være en helt vanlig tenåring. Han var ikke outsideren, men har var heller ikke personen som ble et symbol på noe; det handlet om overlevelse for både ham og de rundt ham.

Jeg likte boken; mye på grunn av mange av karakterene, men også fordi den på mange måter føltes så naturlig. Ikke det at zombier er naturlige, men verden som sådan rundt fremdeles var lik den vi bor i; med teknologi, og vanskelig/slitsomt å skulle prøve å overleve ute i skogen når man ikke er vant til den type liv.

Jeg vil si en ting til om boken; som kanskje noen vil regne som litt «spoiler-aktig»; men for en slutt!

Nå får jeg bare vente i spenning til neste bok kommer; den er planlagt utgitt i 2015 (den kommer mest sannsynlig i siste del av 2015) og skal hete Marlens historie.

Forlag: Cappelen Damm

Sider: 238 sider

Kilde: lånt på biblioteket

Legg igjen en kommentar

