Nordisk barnebokkonferanse

Siden jeg jobber på et bibliotek, får jeg noen ganger være med på bok-ting. Denne gangen var det Nordisk barnebokkonferanse i Stavanger. Det ble lange dager (noe som er vanlig på konferanser), men de var innholdsrike og interessante.

Jeg møtte mange mennesker, og fikk mange nye inntrykk. Jeg hørte Salla Simukka snakke om sine bøker, mest om Snøhvit-trilogien. Jeg hørte om IBBY, og mørke stemmer i bildebøkene. Jeg hørte Aslak Sira Myhre fortelle om sine tanker rundt bibliotek og nasjonalbiblioteket. Jeg følte meg heldig som fikk høre Josef Yohannes snakke om sin tegneserie, The urban legend og alt som har skjedd fordi han skriver om en svart superhelt. På biblioteket jeg jobber, jobber jeg ikke i barneavdeling, så jeg fokuserte på det konferansen hadde å tilby i forhold til ungdommer.

Nettstedet NUBB for eksempel, er et nettverk for nordiske bloggere som skriver om ungdomsbøker. Selv om jeg hadde hørt om nettstedet før, hender det at det trengs påminnelser om alle de fantastisk tingene som finnes.

Dagene i Stavanger var fantastiske (om enn litt slitsomme siden de var så lange), og jeg sitter igjen med mange tanker, ideer, nye innspill, nye bekjentskaper og glede over at jeg fikk oppleve dette 🙂

Legg igjen en kommentar

