Glemt

Glemt av Jessica Brody handler om en jente som er eneste overlevende etter en flystyrt. Når hun blir funnet husker hun ikke hvem hun er eller hvor hun er, men i et øyeblikk tror hun at hun er i 1609.

Etter en liten stund på sykehuset, hvor de ikke kan finne noe galt med henne bortsett fra at hun har totalt hukommelsestap, får hun vite at hun hadde en medaljong om halsen når hun ble funnet. Hun får den tilbake, men den er tom, bortsett fra en inngravering: S+Z=1609. Bildet hennes er overalt på nyhetene fordi det må ha vært en datafeil, de finner henne ikke på passasjerlistene. Det store spørsmålet er: hvem er hun? På grunn av sine fiolette øyne, kaller en sykepleier henne for Violet.

Etter å ha blitt plassert i et fosterhjem, dukker det opp en gutt som sier til Violet at hun egentlig heter Seraphina. Han forteller henne at noen leter etter henne, noen hun ikke vil skal finne henne. Men han forteller henne også at hun ikke må stole på noen, at minner kan endres og slettes.

Glemt er en veldig spennende bok etter min mening. Jeg liker at Seraphina bokstavelig talt er helt blankt, at hun ikke husker noe, at hun ikke vet hva et fly er eller internett. Jeg liker at hun ikke bare godtar alt som blir sagt til henne, men at hun vil finne ut av ting, hun sitter ikke å venter på at ting skal skje. Jeg likte at jeg fikk informasjonen litt etter litt, og at det virket naturlig, og ikke malplassert. Ofte får man lesset på masse informasjon med en gang for at ting skal være forståelig, mens i denne boken kom informasjonen når Seraphina var klar for det og det var nødvendig.

Når jeg var ferdig med boken var jeg veldig fornøyd. Når jeg fant ut av det faktisk er første bok i en serie tenkte jeg at jo, jeg kan godt lese neste bok også, fordi jeg likte skrivestilen til forfatteren og fordi verden var bygget opp på en god måte. På den annen side så endte ikke boken med en slik cliff-hanger som for eksempel ofte Rick Riordan (han som har skrevet blant annet bøkene om Percy Jackson) gjør. Misforstå meg rett, jeg like bøkene til Riordan veldig godt, men jeg «må» lese neste bok i serien på grunn av måten de slutter på. Neste bok i serien til Brody vil jeg lese fordi det er en god historie, og den er godt skrevet 🙂

Forlag: Cappelen Damm

Sider: 317 sider

Kilde: lånt på biblioteket

Legg igjen en kommentar

