Den døde soldaten

Den døde soldaten er første bok i trilogien Kloden under vann av Ida-Marie Rendtorff. Boken setter raskt tonen, fra første setning etter min mening; Jeg heter Lara, er 14 år og har nettopp sett et lik. Boken kom jeg over fordi jeg liker å vite litt om nye bøker på barneavdelingen på biblioteket der jeg jobber, og en av kollegaene mine anbefalte den til meg. Hun vet jeg liker å lese spennende bøker, gjerne dystopier, så denne var helt etter min smak.

I denne verden er det meste av jorden oversvømt. De rike og priviligert (og noen ganger heldige), lever på noen øyer som stikker opp av havet. Disse øyene var fjell før i tiden, før alt ble oversvømt. De voktes med piggtråd og skarpladde våpen for å holde sjøfolket ute. Lara, hovedpersonen, er av sjøfolket. De dykker etter skatter, eller i det minste ting som kan selges, på havbunnen.

Det er ikke alltid lett å finne ting som kan selges, men sjefen til Lara mener at boken som var på liket hun så, den døde soldaten, ikke er verdt å selge. Lara sniker til seg boken, og leser. Dette gjør hun sammen med en av de andre dykkerbarna.

Etter min mening starter boken faktisk litt sakte, men den tar seg opp. Jeg liker vanligvis at forfatterne tar seg tid til å beskrive steder, slik at de blir enklere å se for seg, men i denne boken ble det nesten litt i overkant med beskrivelsene for min del. På den annen side, en del av meg tenker at det var nødvendig. Det var mye spenning i boken, men mange ganger var det den indre spenningen hos Lara som gjorde historien god. Hun er redd for å si ifra om ting til sjefen, men noen ganger prøver hun likevel. Det er ikke alltid det slår heldig ut, eller, det slår generelt alltid dårlig ut for henne. Jeg tenker at hun er tross alt bare fjorten år, selv om det er i et annet samfunn enn det vi er vant til. Hun er på noen måter moden for alderen, mens andre ganger er hun akkurat som en vanlig fjortenåring. Det liker jeg veldig godt. Rett og slett fordi det ofte er sånn vi er, noen ganger må vi være eldre enn det vi er, mens andre ganger er vi bare.

Forlag: Mangschou

Sider: 250 sider

Kilde: lånt på biblioteket

One thought on “Den døde soldaten

Legg igjen en kommentar

