1957

Jon Ewo‘s bok 1957 forteller en kontrafaktisk historie. Historien er satt i Norge i 1957 (selvfølgelig), og fortelles av 16-åringen Monika. Hun er en av flere jenter som bor på at pikehjem. Hun kaller Heinrich Himmler for «onkel». For å gjøre sin plikt, og hjelpe sitt land på det vis hun kan, skal hun snart forlove seg og gifte seg med SS-kadetten Erik. I denne historen er Norge en del av Stor-Germania, siden Tyskland vant krigen (2. verdenskrig). De som styrer landet jobber hardt for at den neo-nazistiske revolusjonen skal bre om seg.

Utfordringene starter for Monika helt i starten av boken når hun møter Hans. Hans er en av opprørerne, og fullstendig feil for Monika på alle måter. Han prøver å forklare for Monika et par ganger at ikke alt Himmler sier og gjør er til det beste for alle. Monika på sin side tror godt om Himmler, og nekter å høre på Hans.

Min mening om boken er delt; noe liker jeg og annet likte jeg ikke. Noen steder syns jeg rett og slett at det skjedde for lite. Det jeg derimot likte var at vi var «inne» i hodet til Monika hele tiden og fikk følge hennes tanker og utvikling. Farten i boken var litt treg i starten, mens det på slutten gikk litt i raskeste laget etter min mening. Selv om jeg likte boken, så er den ingen ny favoritt. Jon Ewo har selv sagt at det skal bli en feel-bad trilogi. 1920 var første bok, 1957 den andre, mens tredje bok er ikke kommet enda. Av disse er foreløpig 1920 favoritten, men nå er ikke politikk det jeg interesserer meg mest for uansett, så det kan nok ha en sammenheng…

Forlag: Cappelen Damm

Sider: 191 sider

Kilde: lånt på biblioteket

One thought on “1957

Legg igjen en kommentar

