Kampklar

Kampklar er en novellesamling med 11 noveller om fotball. Først vil jeg bare innrømme at fotball ser jeg aldri på, rett og slett fordi det ikke interesserer meg, jeg syns det er kjedelig. Jeg har dermed heller ikke hatt noen stor interesse av å lese om fotball. Men noen ganger får jeg en innskytelse til å lese noe litt utenom min mest komfortable lese-sone.

Dette blir en lang post fordi jeg vil si en setning eller to om alle novellene.

Det er skrevet av Arild Stavrum. Det er en kort novelle, forholdsvis rett fram, og god. Den er god i den forstand at den fikk meg til å smile og jeg likte historien.

Alle vet at Petter homo er skrevet av Endre Lund Eriksen. Ingen kommentar bortsett fra at det ikke var min smak (liker ikke folk som prøver å latterliggjøre andre, uansett grunn).

Kampklar er skrevet av Thomas Enger. En historie om å være nervøs, om ikke føle seg god nok. Livet har en egen måte å fikse ting på noen ganger. En god fortelling; fasinerende.

Forza er skrevet av Mariangela Di Fiore. Morsom, med en liten snert på slutten. Pene jenter får til mye…

Det er bedre at det svir enn at det klør  er skrevet av Eivind hofstad Evjemo. Ja, historien er om fotball, men den er likevel mest om Line og hennes tanker om tapet av moren. Ikke en historien jeg automatisk ville puttet i en bok om fotball, men så er ikke jeg redaktør heller…

Sol og skygge er skrevet av Lars Mæhle. Å si så mye, romme så mange følelser på en gang, er utrolig godt gjort. En historie jeg likte veldig godt. Vil ikke avsløre for mye, men en historie som mange burde lese (og så tenke over kjørestilen sin etterpå…)

Blø for drakta er skrevet av Arne Svingen. Denne novellen startet på en måte jeg kan tenke meg til at et lag er. Slutten derimot, ikke hva jeg forvente, noe som selvfølige (etter min mening) gjorde den helt super! 🙂

Kameratar er skrevet av Brynjulf Jung Tjønn. Ikke helt sikker på hva jeg mener om denne novellen; den var god, men veldig annerledes fra de andre i boken. Men språket til Tjønn, når han skriver, det rommer så mye mer i en setning enn hva mange andre får til.

Ulven med lua er skrevet av Ragnfrid Trohaug. Om å være seg selv, om at ikke andre nødvendigvis skjønner hvem du er. Historien viser at det er lov til å være den du ønsker å være, den du faktisk er.

Når jeg sover er jeg Messi er skrevet av Levi Henriksen. Å leve opp til fotballstjerners navn er ikke enkelt. Å hete Diego når man er en norsk gutt, er heller ikke enkelt. Men noen ganger kan en far være der han burde når han burde.

Innbyttaren er skrevet av Alf Kjetil Walgermo. Dette syns jeg var en god historie, men følte at den manglet en liten spenningstopp. Mest sannsynlig fordi jeg liker at historier har en liten topp før de roer seg til slutt.

I tillegg til de 11 novellene, er det superkorte historier fra alle forfatterne om en opplevelse de har hatt i forbindelse med fotball. Disse er beskrivende; både for deres lidenskap til fotball, kulturen det bringer med seg og noen av de om hvorfor fotballen er så viktig for dem. Disse egenopplevde historiene løfter etter min mening boken til å bli noe mer enn bare fotball 🙂

One thought on “Kampklar

Legg igjen en kommentar

