Skatten fra Miklagard

Skatten fra Miklagard

Skatten fra Miklagard av Tom Egeland er en frittstående fortsettelse av Katakombens hemmelighet. Robert er fremdeles hovedpersonen. Han er fremdeles med moren på arkeologiske utgravninger sammen med moren. Han er fremdeles nysgjerrig. Det er små faktabokser gjennom hele boken, som skal bli en særoppgave for Robert på skolen. For de som ikke har så mye historiekunnskap, er disse boksene både smarte; og de gir et ekstra løft til historien syns jeg.

Denne gangen er Robert og moren i Vestfold; noe jeg liker siden jeg også er fra Vestfold. (selv om jeg i dette tilfellet ikke var så godt kjent i området hvor de oppholder seg)

Vanligvis leser jeg bak på bøkene for å danne meg et lite bilde av bøkene før jeg bestemmer meg for å lese dem; og for å vite litt hva de handler om. Det gjorde jeg ikke med denne boken; rett og slett fordi jeg likte forrige bok så godt at jeg tenkte jeg bare måtte lese denne boken uansett. Jeg innrømmer det, det var en uvant opplevelse. Å skulle lese en bok uten å egentlig ane noe om den i det hele tatt. I dette tilfelle var det ikke noe problem siden jeg likte den veldig godt.

Det jeg hadde litt problemer med i denne boken var jenta, Anita. Etter min mening gikk det litt for raskt etter Robert møtte henne, til han stolte på henne. Det gikk også litt kjapt i svingene med at Anita omtrent automatisk trodde på Robert med en gang han fortalte historien. Den delen var litt for usannsynlig for min del.

Det jeg derimot liker er at Egeland blander litt mystikk inn i historien; og at historien foregår både i nåtid og i fortid (vikingtiden for å være presis). Jeg liker mysteriet som skal løses. Jeg syns også boken var spennende, og absolutt på høyde med første boken. Så da får jeg vel bare vente til neste bok om Robert og hans arkeolog-mor kommer ut; for det regner jeg med/håper jeg at den gjør 🙂

Forlag: Aschehoug

Sider: 269 sider

Kilde: lånt på biblioteket

Legg igjen en kommentar

