Grevens datter

Grevens datter

1347: Marguerite av Male blir født; i alle fall i følge Grevens datter av Jean-Claude van Rijckeghem & Pat van Beirs. I virkeligheten ble hun født i 1350 (i følge wikipedia); med andre ord, hun fantes på ordentlig. Dette er en historisk ungdomsroman. Selv om ikke alle historiske fakta er korrekte, så har i alle fall jeg en følelse av at mye av samfunnsbeskrivelsene stemmer.

Det er ikke ofte jeg leser historiske ungdomsromaner, men denne tenkte jeg at kanskje kunne være bra (og en kollega rakk å lese den før meg, og hun syns den var veldig bra). Nå som jeg er ferdig med boken, vet jeg at jeg er enig med min kollega, det var en veldig bra bok 🙂

Den handler som sagt om Marguerite; ikke bare en adelsjente, men arvingen til Flandern. De prøver så godt de kan å oppdra henne til livet som fin adelsdame, men det er ikke alltid like lett. Marguerite vil heller lære seg å fekte med sverd og finne på rampestreker med guttene der hun bor. Men hun er tross alt arving, hennes far er fortsatt i livet, og dermed er det han som bestemmer med hvem og når Marguerite skal gifte seg. Hun er tretten år; og får beskjed om at hennes brudgom blir den atten år gamle prinsen av England. Marguerite er en sta liten dame som sier sin mening selv om det ikke alltid faller i god jord hos alle rundt henne.

Jeg likte denne boken av flere grunner; det historiske aspektet ved boken, ting var definitivt annerledes på den tiden… Jeg likte at hovedpersonen var ei jente med bein i nesa, som ikke ga opp så lett, som stod på sitt. Hun stod opp for sine venner, og var ikke lettskremt. Men til samme tid var hun tross alt en liten jente som noen ganger ville til mamma’en sin. Det var mye spenning i boken, både ren action og spenning i forhold til hva som ble sagt og hvordan de andre karakterene reagerte.

Jeg merker at jeg ikke klarer helt å overføre min begeistring for boken til skrift; men tenk at jeg står og hopper mens jeg klapper i hendene av glede fordi jeg likte boken så godt 🙂

Forlag: Mangschou

Sider: 299 sider

Kilde: lånt på biblioteket

2 thoughts on “Grevens datter

Legg igjen en kommentar

