London 2084

London 2084

London 2084 av Bing & Bringsværd; en bok jeg var veldig nysgjerrig på; dystopi, krim og science fiction; ting jeg liker i bøker (selv om jeg ikke har lest mest science fiction). Jeg har riktignok lest mest ungdomsbøker i det siste, kanskje det var derfor den ikke falt helt i smak?

Krimfortellingen forsvant litt i alle de tekniske duppedittene følte jeg. Når det gjaldt all overvåkningen i samfunnet i boken, gikk tankene automatisk til George Orwells 1984; kanskje det var meningen? Mange av de teknologiske nyvinningene kunne nok være bra, men hvor ble det av menneskene oppi alt dette? Hvor ble det av de naturlige menneskene, uten noen form for oppgraderinger? Forsvinner de helt av seg selv?

Forfatterne er mennesker jeg har hørt mye om og lest litt om. Jeg må ærlig innrømme at jeg forventet litt mer. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva dette «mer» er, men jeg føler at det skulle vært noe mer. Kanskje fordi persongalleriet (selv så lite det er) ble for endimensjonalt? Jeg liker å følge karakterers reise gjennom en bok, jeg liker å bli kjent med personene. I denne boken ble jeg desverre ikke kjent med personene. Hvis jeg derimot ser bort fra det, så er historien en god historie. Kanskje ikke den hyggeligste og mest beroligende historie (jeg liker ikke tanken på å bli overvåket til enhver tid), men likefullt en god historie.

Forlag: Pax

Sider: 200 sider

Kilde: lånt på biblioteket

Legg igjen en kommentar

